Därför blir staten storägare i kärnkraftsbolaget

Publicerad

Idag 14:56

Lästid

4 Min

Foto: Anders Wiklund/TT.

Regeringen beslutade idag att gå in som största ägare i Videberg Kraft, som ska bygga tre små modulära reaktorer vid Ringhals.

– Beslutet minskar den finansiella risken för Vattenfall, säger Mats Nilsson, docent i nationalekonomi och expert på elmarknaden.

Han tror att beskedet kan bli startskottet för en ny svensk kärnkraftsvåg – även vid ett maktskifte i höst.

Vad tycker du?

8

Regeringen tog på torsdagen ett avgörande steg för mot ny svensk kärnkraft genom att låta staten gå in som majoritetsägare i Videberg Kraft, bolaget som planerar att bygga tre små modulära reaktorer (SMR) vid Ringhals norr om Varberg.

Vad tycker du?

8

Skribent

Relaterat innehåll

Taggar