Därför blir staten storägare i kärnkraftsbolaget
Publicerad
Idag 14:56
Lästid
4 Min
Foto: Anders Wiklund/TT.
Regeringen beslutade idag att gå in som största ägare i Videberg Kraft, som ska bygga tre små modulära reaktorer vid Ringhals.
– Beslutet minskar den finansiella risken för Vattenfall, säger Mats Nilsson, docent i nationalekonomi och expert på elmarknaden.
Han tror att beskedet kan bli startskottet för en ny svensk kärnkraftsvåg – även vid ett maktskifte i höst.
Vad tycker du?
8
Skribent
Regeringen tog på torsdagen ett avgörande steg för mot ny svensk kärnkraft genom att låta staten gå in som majoritetsägare i Videberg Kraft, bolaget som planerar att bygga tre små modulära reaktorer (SMR) vid Ringhals norr om Varberg.
Vad tycker du?
8
Skribent
Relaterat innehåll
Taggar





