Iran varnar fartyg i Hormuzsundet
Publicerad
Idag 08:51
-
Irans revolutionsgarde varnar fartyg för otillåtna passager i Hormuzsundet och hotar med åtgärder mot överträdelser.1,2
-
Uttalandet ses som en reaktion på att Oman under natten öppnat en temporär farled på sin sida av sundet.
-
Iran säger att landet vill ta ut serviceavgifter i stället för tullar för passerande fartyg, något som USA avvisar med hänvisning till att sundet är internationellt vatten, och länderna enades tidigare i veckan om kommunikationskanaler för att hålla sjöfartsleden öppen.
Vad tycker du?
0
Relaterat innehåll





