Iran varnar fartyg i Hormuzsundet

Publicerad

Idag 08:51

  • Irans revolutionsgarde varnar fartyg för otillåtna passager i Hormuzsundet och hotar med åtgärder mot överträdelser.1,2

  • Uttalandet ses som en reaktion på att Oman under natten öppnat en temporär farled på sin sida av sundet.

  • Iran säger att landet vill ta ut serviceavgifter i stället för tullar för passerande fartyg, något som USA avvisar med hänvisning till att sundet är internationellt vatten, och länderna enades tidigare i veckan om kommunikationskanaler för att hålla sjöfartsleden öppen.

Vad tycker du?

0

Relaterat innehåll