När barnen fick makten i den nazistiska skolan
Publicerad
4 May 2022 17:00
Lästid
10 Min

Adolf Hitler inspekterar Hitlerjugend år 1933, en organisation som konkurrerade med den tyska skolan om barnens uppmärksamhet. Foto: Mary Evans Picture Library /TT
Många har en bild av den nazityska skolan som auktoritär och sträng. Men i själva verket var den normlös och nästan anarkistisk, skriver forskarna Johan Wennström och Gabriel Heller Sahlgren.
Skribenter
Presenteras av
Smyglansering!
Två månader gratis
Ingen bindningstid

Alla artiklar
Alla poddar
Kvartals app
Reklamfritt
Redan prenumerant? Logga in här
Genom att klicka på knappen godkänner du Kvartals villkor och policy
Skribenter
Johan Wennström
Johan Wennström är fil. dr i statsvetenskap och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Han medverkar regelbundet som skribent på Svenska Dagbladets kultursidor och som gäst i Veckopanelen. Han är tillsammans med Magnus Henrekson aktuell med boken Dumbing Down: The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System — and How to Reverse the Trend (Palgrave Macmillan 2022).”