Fiasko för 16-årsgräns i sociala medier

Publicerad

6 May 17:00

Lästid

5 Min

Illustration: Felice Larsson/Kvartal

Strax före jul blev Australien först i världen med att införa 16-årsgräns för sociala medier.

Den nya lagen följdes med stort intresse av politiker världen över som står i begrepp att införa liknande begränsningar.

Nu har åldersgränsen granskats – och resultatet så här långt kan bara tolkas som ett fiasko.

Vad tycker du?

6

Den 10 december i fjol införde Australien som första land i världen en 16-årsgräns för att använda sociala medier. Lagen motiverades med att den behövdes för att skydda barn och unga från skadligt innehåll och beroendeframkallande algoritmer på nätet.

Vad tycker du?

6

Skribent

Relaterat innehåll

Taggar