Det här är en kort nyhet från Kvartals Cortado – världen varje vardag.
Så sent som 2017 byggde den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai en fabrik i kinesiska Chongqing till en kostnad av över 10 miljarder kronor. Tanken var att fabriken skulle producera upp till 300 000 bilar om året. Det var bara ett problem – bilarna hade förbränningsmotorer. I Kina, där bilmarknaden domineras av eldrivna bilar, har detta gjort fabriken till en dyr affär. Tidigare i år tvingades Hyundai sälja fabriken till bara en fjärdedel av det ursprungliga priset, skriver Financial Times.1
Det är inte den enda fabriken som går på halvfart eller står tom. Över hela Kina har så kallade zombiefabriker dykt upp, efter att produktiviteten har sjunkit kraftigt. Statistiken talar sitt tydliga språk – Kina producerade 37 procent färre bilar med förbränningsmotorer 2023 jämfört med toppen 2017.
Ryssland stor exportmarknad
Just nu pågår ett priskrig mellan tillverkare av elbilar i Kina, vilket gör bensin- eller dieseldrivna fordon ännu mer svårsålda på hemmaplan. Däremot har kinesiska företag hittat en marknad utomlands: Ryssland. Västerländska företag som har dragit sig bort efter sanktioner har lämnat en lucka för kinesisk export av bilar med förbränningsmotorer.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt