Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Replik |

Replik: Wong har fel om museerna

Barn leker att de arbetar på fiskebåt på utställningen Lilla arbetets. Foto: Arbetets museum

REPLIK: De utställningar som Kvartals kulturredaktör Ola Wong beskyllt för ”populistiskt kunskapsförakt, postmodern sanningsrelativism, normkritik…” med mera har behandlat frågor som regeringsformen understryker att det allmänna ska främja, som jämlikhet och  alla människors lika värde. Det skriver Niklas Cserhalmi, ordförande för riksorganisationen Sveriges museer.

Av Niklas Cserhalmi | 29 september 2021
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
Stöd KvartalLästid 4 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Ola Wong är den journalist som inledde och mer än någon annan drev den så kallade museidebatten som tog plats på de flesta tidningars ledar- och kultursidor för ett antal år sedan. Wong beskriver själv museidebatten som en kritik mot ”populistiskt kunskapsförakt, postmodern sanningsrelativism, normkritik, new public management och politisering av kulturen…”1

I krönikan ”Är talet om modiga museer en hundvissla” (12 september 2021) återvänder Wong  till ämnet och skriver bland annat om min text ”Trovärdighet som kapital”.2 Där resonerar jag om hur museerna sedan länge har samhällets mandat att samla föremål, bevara och beforska dem samt skapa utställningar om förflutenheten och hur detta givit museerna hög trovärdighet och skapat förtroende för sektorn. Jag skriver också om ett andra mandat som museer är på väg att erövra, som handlar om museer som katalysatorer för samtal i brännande, svåra och angelägna ämnen. Jag motiverar denna resa med att moderna samhällen är i behov av mötesplatser där människor som tänker olika kan ta del av gemensamma upplevelser. I min text är jag mycket noga med att understryka att denna resa måste ske med stor försiktighet så att vi inte spelar bort vår mödosamt byggda trovärdighet.

Läs mer Visa mindre