Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Kultur |

Jag har blivit utsatt för ett karaktärsmord av musikvärldens verkliga makthavare

Fredrik Österling Mats Bäcker

REPLIK Debatten om överstrukna män i musiken fortsätter i Kvartal. Fredrik Österling svarar här på Martin Malmgrens text om jämställdhetsaktivism som en nyckel till framgång i den skattefinansierade musikvärlden (Kvartal 4/5). Österling, som är kompositör till hyllade verk som ”Bögtåget”och ”Makten och härligheten” om Svenska Akademien, tillika chef för Helsingborgs konserthus och tidigare statlig utredare, menar att den verkliga makten i musiklivet innehas av skvallrande konservativa kollegor. Dessa har hindrat Österling och andra nytänkares karriärer och är orsaken till att Österlings musik inte spelas ute i landet, skriver han.

Av Fredrik Österling | 5 maj 2020
Eventuella åsikter och slutsatser i texten är skribentens egna.
I korthet Stöd Kvartal
I korthet

Artikelförfattaren Fredrik Österling kallar pianisten Martin Malmgrens artikel ”När jämställdheten klingar falskt” för ett karaktärsmord.

Han menar att nytänkare som han själv straffas av musikvärldens verkliga makthavare, som skvallrar i slutna forum och kommer med artiklar som Malmgrens.

Österling anser att orkestervärlden har blivit den krympande traditionella publikens CD-växlare och behöver förnyas.

Varken Beethoven eller någon annan har en given plats på programmet.

Han bemöter flera av Malmgrens påståenden och menar att det rör sig om insinuationer och felaktigheter.

 

 

Martin Malmgren ska ha poäng för sitt försök i en knepig genre. När man ger sig på karaktärsmordsgenren utsätter man sig alltid för risken att anklagelserna kastas tillbaka i ansiktet på en, och att ens bevekelsegrunder ifrågasätts.

Läs mer Visa mindre