Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Framgångrika flickor och floppande pojkar

Pojkar är förlorare i den svenska skolan (pojkarna på bilden har inget med artikelns innehåll att göra). FOTO: Maskot /TT

Vi ser allt fler tecken på att en växande grupp pojkar misslyckas i skolan. Även på universiteten ökar andelen kvinnor. Är det så att utbildningen feminiseras, och är det rimligt att skolan så påtagligt gynnar flickor och missgynnar pojkar, frågar sig Erik Cardelús, forskare i pedagogik vid Stockholms universitet.

Av Erik Cardelús | 14 januari 2021
Erik Cardelús är filosofie doktor i didaktik och forskare i pedagogik.
ProfilLästid 12 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Nyligen publicerade tidningen Läraren1 en granskning över betygsutvecklingen i svensk grundskola. Föga förvånande bekräftades ett välkänt mönster: det stora betygsgapet mellan flickor och pojkar. Granskningen, som bygger på färsk statistik från Skolverket, bär den tydliggörande titeln Flickorna har gått om pojkar i alla ämnen. Empiriskt underlag utgörs av slutbetyg från årskurs nio, där det framgår att betygsgapet mellan flickor och pojkar inte bara är stort utan också ökar, en ökning som framträder både på höjden och bredden.

Läs mer Visa mindre

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.