Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Samhälle |

Försäkringskassan har släppt på kontrollerna

Försäkringskassans förenklade process riskerar att skuldsätta personer som redan har en ansträngd ekonomi. Ali Lorestani / TT

Att en myndighet som får mycket att göra väljer att släppa på kontrollen kan låta kontraproduktivt och farligt. När ansökningarna om bostadsbidrag ökade under pandemin är det precis vad Försäkringskassan gjort under flera månader – efter direktiv från toppen.

Lyssna på texten
Laddar ...
Följ Kvartals poddar: Apple | Spotify
Av Johan Svensson | 29 september 2021
Johan Svensson är  journaliststudent vid JMK i Stockholm.
Profil Inlästa texterLästid 8 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Den viktigaste journalistiken bygger på att människor som känner till missförhållanden berättar om dem. Den här artikeln har sin grund i ett tips från en av våra läsare. Känner du till någonting som vi borde titta på? Skicka in ditt tips här >

Coronapandemin har haft omfattande ekonomiska effekter på samhällskroppen som har lett till att fler söker bostadsbidrag. Detta framgick av en rapport från Försäkringskassan i juni. En naturlig följd som rimligtvis också kommer att öka antalet ansökningar och därmed trycket på Försäkringskassans handläggare. När rapporten publicerades hade denna ökning redan börjat.

I maj fick Försäkringskassans handläggare förändrade instruktioner för hur deras dagliga arbete skulle bedrivas – eller snarare vilka delar av arbetet som skulle slopas.

Kvartal har tagit del av en presentation som nådde de anställda och tydligt beskriver de förändringar som har införts. Under rubriken ”Beslutade förenklingar – Vi utgår från kundens uppgifter” finns följande punkter:

Från intern presentation på Försäkringskassan.
  • Vi utgår från inkomsten som anges i ansökan. Kontroll görs inte mot Skatteverkets månadsuppgifter. Kontroll görs inte av tidigare avstämningar eller inkomstuppgifter i våra interna system.
  • Vi utgår från uppgifter om barnets boende som anges i ansökan och kontrollerar att sökande är förälder/vårdnadshavare. Kontroll görs inte mot andra föräldern eller eventuellt US-ärende¹.
  • Vi utgår från uppgifter i ansökan om äldre barn eller annan person boende i bostaden. Kontroll görs inte om andra personer är folkbokförda på adressen. 

Innebörden av den nya arbetsbeskrivningen, som gäller från maj fram till den sista september, är mer eller mindre att sluta kontrollera att uppgifterna som står i ansökan stämmer, förutom när de är uppenbart falska. När är de det? Det är upp till varje handläggare att bedöma.

För att snygga till statistiken

En handläggare som vill vara anonym berättar att den redan nämnda ökningen av antalet ansökningar hade lett till en för lång handläggningstid. En ansökan ska enligt myndighetens mål handläggas inom 30 dagar, vilket man under våren inte klarade att leva upp till. Möjliga lösningar på detta var antingen att anställa fler handläggare eller att förenkla handläggningen. Handläggaren säger att man gjorde både och, men det är det sistnämnda som är problematiskt.

För att korta handläggningstiden bedöms att ett ärende ska hanteras på 25 minuter i stället för de tidigare 34. Sättet att uppnå det är att helt enkelt minska kontrollen.

Handläggaren hävdar att beslutet syftar till att snygga till myndighetens egen statistik, men som handläggaren uttrycker det ”borde det vara lika viktigt att göra rätt nu som om ett år”. Myndighetens regelverk och handbok har förändrats förr, men ”nu skruvar man på alla rattar samtidigt”. Därtill skruvas alla rattar åt samma håll – mindre eller inga bakgrundskontroller.

Förenkling nu kan leda till skuldsättning sedan

Det man kan välja att berömma Försäkringskassan för är att de i början på september har lyckats. I stället för att överskrida de 30 dagars handläggningstid, som är satt som maxgräns, är man nu nere på omkring 14 dagar, enligt handläggaren. Men priset för det kommer med största sannolikhet att behöva betalas framgent när man upptäcker att de indragna kontrollerna visar på att felaktiga bidrag har betalats ut och enskilda hushåll blir återbetalningsskyldiga². Det är den första ringen på vattnet, som sedan ger nästa – ytterligare handläggning för att se till att pengarna faktiskt återbetalas. Alltså: beslutet man fattar för att förenkla arbetet nu riskerar att leda till arbete framöver istället.

Från intern presentation på Försäkringskassan.

I den interna presentationen är Försäkringskassan öppen med att de förenklade arbetsmetoderna kommer med risker, men man har genomfört en ”gedigen riskbedömning” och ”risken att inte agera är större”. Man tillägger att det ”finns en stor medvetenhet om de konsekvenser som kan komma av detta beslut”. Men hur väl riskbedömningen än är gjord handlar det inte bara om Försäkringskassans pengar. Med beslutet riskerar man också att skuldsätta de bidragstagande privatpersoner som redan kan ha en ansträngd ekonomisk situation, genom att bevilja en bostadsbidragsansökan och sedan kräva återbetalning. Med detta sagt bör man också ta i beaktande att många som söker bidraget också är i behov av snabb utbetalning, men att förenklingarna likväl kan innebära felaktiga avslag på ansökan. Detta mot en bakgrund där man under varje år från 2017 till 2020 har krävt återbetalningar på mellan 600 och 700 miljoner kronor, enligt en intern film som handläggaren har kommit över.

Försäkringskassan får stå till svars

Grunden till beslutet om förenklingar var den ökade mängden ansökningar som inkommit under pandemin. Det är det första som Jenny Cederborg, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan, vill betona när Kvartal når henne på telefon.

”I samma veva beslutar regeringen att bostadsbidrag är en av de coronaförmåner som finns, och då bedömde jag att här behöver vi göra mer än vad vi brukar göra, vilket är att lägga en övertidsinsats till exempel” säger Jenny Cederborg som var den som beslutade om förenklingarna. Hon beskriver de bakgrundskontroller som normalt görs som ”extra service eller stöd”. Det var dessa som slopades.

”Risken att inte agera är större” stod det i presentationen när förenklingarna infördes. Risken i det fallet är för de ansökande. ”Men sedan gör ju vi avstämningar av inkomsten i efterhand, och vi har ju ett uppdrag att minska personens skuldsättning eller att se till att personen inte får för lite bostadsbidrag och de riskerna måste man ju ha med sig” säger Jenny Cederborg.

Att göra avstämningar i efterhand minskar inte risken för felaktiga utbetalningar från början. De felaktiga betalningarna kommer först i andra hand.

”Det vi gjorde här då var ju att, till exempel vad gäller inkomst, i större utsträckning lita på de uppgifter vi får in” svarar Cederborg och hänvisar till de sökandes skyldighet att under årets gång rapportera in förändringar som uppstår från den initiala ansökan. Avstämningen sker mot den faktiska inkomsten först senare. Det går att hävda att det finns en viss naivitet i tilltron till de sökande snarare än till sin kontroll som myndighet, när Jenny Cederborg sedan säger att hon ”tror inte att det är många som lämnar in sin inkomst, intygar den, och tänker att om det är fel kontrollerar ändå Försäkringskassan det sen”. Det låter lite spekulativt, vilket besvaras med att det är spekulativt i den mån att de ”inte har gjort en kundundersökning på det”. Återigen mot en bakgrund där, som Jenny Cederborg själv säger, ”snittskulden är 6000-7000 per år, vilket är mycket pengar för en redan ekonomiskt ansträngd grupp”.

Ett annat spekulativt sätt att se på det skulle vara att personer i en ekonomiskt ansträngd situation inte uppdaterar Försäkringskassan om inkomstförändringar därför att de behöver pengarna fort. ”Då tolkar jag det som att du säger att man ser det som någon form av lån, att man medvetet underskattar sin lön” svarar Cederborg. Och ja, i samma spekulativa utsträckning som man kan förutsätta att folk inte fyller i det fel. Cederborg svarar att de vet att den typen av beteende finns ”och under den här perioden av förenklingar så gör vi ju kontroller där handläggaren uppfattar att något kan vara fel och väljer att utreda då”.

Men det gör ni väl i vanliga fall också?

”I vanliga fall så har vi en process där vi gör det regelmässigt i fler typer av ärenden, men där handläggarna nu har befogenheter, mandat, att bedöma det själva”. Under rådande process riskerar främst nyansökande att få fel utbetalning där handläggare inte har tidigare uppgifter att jämföra med. Förenklingarna innebär oundvikligen att man avstår från kontroller som annars bör fylla ett syfte. ”Vi genar ju någonstans här. Men  jag bedömde som sagt att risken med att ligga efter i handläggningen var större än att genomföra förenklingarna” svarar Jenny Cederborg.

Konsekvenserna kommer först nästa år

Vad konsekvenserna av förenklingarna blir visar sig först i avstämningarna under våren och hösten 2022. Att det skulle innebära mer arbete då är möjligt, men i så fall skulle det sannolikt landa på en annan avdelnings bord, de som hanterar återkrav eller för små utbetalningar, menar Jenny Cederborg.

Hittills är hon nöjd med utfallet av förenklingarna och säger att ”vi gjorde det här för att vi behövde komma i ordning med den service vi ger, och det har vi ju lyckats med”. Statistiskt har det gått enligt plan, menar hon.

Förenklingarna gjordes för att komma ikapp i handläggningen och för att de som behöver bostadsbidrag ska få det i tid. Riskbedömningen gjordes med vetskap om att det kan leda till återkrav eller extra utbetalningar. Det går att konstatera att minskade kontroller görs när fler ansöker om bostadsbidrag i en ekonomiskt pressad tid. Felaktigheterna kommer att drabba många människor genom att de antingen får för lite bidrag eller blir återbetalningsskyldiga för att Försäkringskassan inte har gjort kontroller under fem månader.

Se noter Visa mindre

Noter

1, US-ärenden är en förtkortning för ärenden med underhållsstöd

2, Återbetalningskrav, forsakringskassan.se

Redan prenumerant?    
Du har läst en olåst
artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
  • Alla artiklar
  • Alla poddar
  • Kvartals app
  • Reklamfritt

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?  
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.