Därför kan vi inte längre lita på Pisa
Publicerad
17 Dec 2019 06:00

En trött högstadieelev sover med huvudet på bänken under en lektion. Foto: Jessica Gow / TT
Om vi tycker att skolan ska fungera väl för alla elever och inte bara för de etniskt svenska så är det dags att dämpa hurra-ropen för det senaste Pisa-testet. Sverige förbättrade resultaten på ett artificiellt sätt genom att en fjärdedel av eleverna antingen inte fick göra provet eller inte dök upp. En försiktig uppskattning tyder på att i verkligheten befinner sig en dryg tredjedel av 15-åringarna i Sverige på den lägsta nivån vad gäller läsfärdighet, skriver Magnus Henrekson och Johan Wennström i en analys för Kvartal.
Skribenter
Presenteras av
Smyglansering!
Två månader gratis
Ingen bindningstid

Alla artiklar
Alla poddar
Kvartals app
Reklamfritt
Redan prenumerant? Logga in här
Genom att klicka på knappen godkänner du Kvartals villkor och policy
Skribenter
Johan Wennström
Johan Wennström är fil. dr i statsvetenskap och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Han medverkar regelbundet som skribent på Svenska Dagbladets kultursidor och som gäst i Veckopanelen. Han är tillsammans med Magnus Henrekson aktuell med boken Dumbing Down: The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System — and How to Reverse the Trend (Palgrave Macmillan 2022).”