Därför kan vi inte längre lita på Pisa
Publicerad
17 Dec 2019 06:00

En trött högstadieelev sover med huvudet på bänken under en lektion. Foto: Jessica Gow / TT
Om vi tycker att skolan ska fungera väl för alla elever och inte bara för de etniskt svenska så är det dags att dämpa hurra-ropen för det senaste Pisa-testet. Sverige förbättrade resultaten på ett artificiellt sätt genom att en fjärdedel av eleverna antingen inte fick göra provet eller inte dök upp. En försiktig uppskattning tyder på att i verkligheten befinner sig en dryg tredjedel av 15-åringarna i Sverige på den lägsta nivån vad gäller läsfärdighet, skriver Magnus Henrekson och Johan Wennström i en analys för Kvartal.
Skribenter
Presenteras av
Just nu!
1 månad gratis
Ingen bindningstid

Alla artiklar
Alla poddar
Kvartals app
Reklamfritt
Redan prenumerant? Logga in här
Genom att klicka på knappen godkänner du Kvartals villkor och policy
Skribenter
- JW
Johan Wennström
Johan Wennström är fil. dr i statsvetenskap och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Han medverkar regelbundet som skribent på Svenska Dagbladets kultursidor och som gäst i Veckopanelen. Han är tillsammans med Magnus Henrekson aktuell med boken Dumbing Down: The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System — and How to Reverse the Trend (Palgrave Macmillan 2022).”