Den årliga bokrean, som brukade vara en av årets största händelser för bokälskare och bokhandlare, startade tidigt i morse. Men i bokhandeln Hedengrens i Stockholm, som har sina rötter i det sena 1800-talet, är stämningen dämpad.
– Det var bättre förr, säger Nicklas Björkholm, ägare till Hedengrens. Han minns en tid då boklådorna öppnade vid midnatt och bokrean var en happening.
Enligt Björkholm har internets framfart förändrat bokköparnas beteende.
– Det är en nackdel med internet och alla låga priser överallt. Det startade väl när Coop började sälja Camilla Läckberg bredvid falukorven, säger han.
Nicklas Björkholm påpekar också att medierna har minskat sin bevakning av bokrean.
– Det är mycket färre medier som bryr sig om bokrean nu än det var för 20 år sedan. Förr i tiden skrevs det spaltmeter veckor i förväg med tips om bokfynd, berättar han.
En rapport från Svenska Förläggareföreningen visar att bokbranschen har flyttat ut på nätet under de senaste 20 åren och att konsumenter i allt högre grad föredrar ljudböcker framför fysiska böcker.
artikel från Kvartal
- Alla artiklar
- Alla poddar
- Kvartals app
- Reklamfritt