Cirka varje gång jag googlat hur man ska plantera eller så någon blomma så har jag också slagits av en misstänksamhet av att saker och ting görs så otroligt mycket mer komplicerade än vad de i själva verket är. Det ska vara 30cm mellan fröna och de ska si och så många centimeter ner i marken och det är SÅ viktigt att vattna varje dag och se till att de växer i en jord som är mager, sandig, jordig, frodig, torvig, tjorvig och så vidare. Men vilka träd och vilka blommor och vilka växter bryr sig egentligen om detaljer på det viset? Jag sparade frön från förra årets rosenskära och höll dem torra nere i källaren och sådde dem sådär perfekt på samma ställe som sist, i den rätta månaden när jordens temperatur inte riskerade sjunka under den kritiska graden och jag vattnade varje dag och sen kom juni och det var små skott av rosenskära överallt – till och med i trottoaren utanför staketet där varken jord eller vatten var en grej – och det visade sig att förra årets rosenskära på eget bevåg och helt av sig själv och trots för lite vatten och för frostig mark hade lyckats fortplanta sig helt utan min perfekta hjälp.