När medierna skriver för maskiner i stället för människor
Publicerad
21 Sep 06:00
Lästid
4 Min

Illustration: Kvartal
I AI-sammanfattningarnas tid blir mediemänniskornas uppgift inte längre att engagera mänskliga läsare. Carl Heath vid forskningsinstitutet Rise skriver om hur det offentliga samtalet och unika röster hotas i jakten på det mest maskinläsbara.
Skribent
Presenteras av
Ibland är det inte i bruset av pressmeddelanden utan i uttalanden från en domstol som en varningssignal kan höras. I en rättsprocess i USA anklagar landets justitiedepartement Google för att ha skapat ett olagligt monopol på den digitala annonsmarknaden, ett system som kontrollerar hur annonser köps, säljs och visas på miljontals webbplatser. Google har i decennier framställt sig som det öppna nätets främsta förespråkare. För att undvika att tvingas stycka upp sin lukrativa annonsverksamhet har sökjätten återgivit en överraskande dyster bild av framtiden.1 Företaget ger i rättssalen uttryck för att ”det öppna nätet redan är i snabb nedgång”. Uttalandet står i skarp kontrast till den offentliga bilden de gett av ett internet som är starkt och livskraftigt.
Smyglansering!
Två månader gratis
Ingen bindningstid

Alla artiklar
Alla poddar
Kvartals app
Reklamfritt
Redan prenumerant? Logga in här
Genom att klicka på knappen godkänner du Kvartals villkor och policy
Skribent
Presenteras av
Fotnoter
Google admits the open web is in ”rapid decline” (The Verge, 8 september 2025)