USA: Angrep Iran i självförsvar
Publicerad
10 Jun 04:07
Donald Trump. Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT
-
USA har genomfört nya attacker mot Iran efter att en amerikansk Apache-helikopter störtat över Hormuzsundet. Enligt president Donald Trump och USA:s centralkommando, Centcom, var insatsen ett svar på iransk aggression.1,2
-
Iran förnekar att landet genomfört några offensiva angrepp i området. Samtidigt uppger Irans utrikesminister att landet kommer att besvara alla hot och attacker.
-
Enligt amerikanska uppgifter riktades attackerna mot iranska luftvärns- och radarsystem. Efteråt ska Iran ha svarat med drönar- och robotattacker mot amerikanska mål i regionen, samtidigt som explosioner rapporterats från flera platser i Iran.
Vad tycker du?
0
Relaterat innehåll




