USA: Angrep Iran i självförsvar

Publicerad

10 Jun 04:07

Donald Trump. Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT

  • USA har genomfört nya attacker mot Iran efter att en amerikansk Apache-helikopter störtat över Hormuzsundet. Enligt president Donald Trump och USA:s centralkommando, Centcom, var insatsen ett svar på iransk aggression.1,2

  • Iran förnekar att landet genomfört några offensiva angrepp i området. Samtidigt uppger Irans utrikesminister att landet kommer att besvara alla hot och attacker.

  • Enligt amerikanska uppgifter riktades attackerna mot iranska luftvärns- och radarsystem. Efteråt ska Iran ha svarat med drönar- och robotattacker mot amerikanska mål i regionen, samtidigt som explosioner rapporterats från flera platser i Iran.

Vad tycker du?

0

Relaterat innehåll