Skicka kungen och Dolph att sköta Trump

Publicerad

Igår 12:00

Lästid

4 Min

Foto: Jose Luis Magana/AP/ TT, Vianney Le Caer/AP/TT, Samuel Steén/TT. Kollage: Kvartal

Donald Trumps inflytande över det offentliga samtalet har tagit en ny vändning. Efter år av attacker mot etablerade medier – från Twitter och senare Truth Social – och parallella försök att påverka vilka journalister som syns i rutan, flyttar han nu sina ambitioner bortom nyhetsredaktionerna. Popkultur, sport och nöjesindustri har blivit nästa arena för politisk strategi.

Skribent

Som politiker har Donald Trumps relation till medierna präglats av konflikt, men just nu genomgår den en påtaglig omvandling. Där han tidigare attackerade traditionella medier och ifrågasatte deras legitimitet, har fokus nu skiftat mot att forma och påverka själva medielandskapet. CBS:s 60 Minutes stämdes efter att han påstod att Kamala Harris-intervjun klippts om för att gynna henne – en anklagelse som aldrig underbyggdes. Idag är relationen radikalt annorlunda. Efter att den Trumpnära familjen Ellison köpt Paramount och placerat Bari Weiss – en avhoppare från traditionella medier – som chef över hela CBS News, har Trump i stället gett 60 Minutes en lång intervju.

Donald TrumpUSA