Är du en vit kanin?
Publicerad
23 Nov 06:00
Lästid
5 Min

Foto: Kvartal
Det var för ganska exakt två år sedan som Kvartals chefredaktör Jörgen Huitfeldt och jag åt lunch på en bbq-restaurang nära redaktionen och hamnade i ett svårt samtal.
Skribent
Vi hade varit igång med den uppdaterade versionen av Kvartal i ett år och prenumeranttillväxten hade överträffat både våra egna och alla andras förväntningar så gravt att vi rörde oss omkring i ett yrvaket tillstånd. Vi var fortfarande inställda på att behöva kämpa för projektets överlevnad varje dag trots att vi hade fått klara bevis för att det skulle bära sig. Bevisen verkade vara mer övertygande för branschkolleger som vi träffade under den här perioden, och som i allt större utsträckning hade börjat fråga oss vad vi hade för långsiktig plan med Kvartal.
Vi brukade då oftast luta oss mot Kvartals vision om ett bättre offentligt samtal, vilket såklart inte är fel, men vi började i tilltagande utsträckning få följdfrågor av mer praktisk karaktär, som ”ska ni vara en tidskrift eller bli en dagstidning eller vad är planen?”
Sanningen är att vi inte hade någon plan.
Vi hade jobbat på i ett galet tempo för att få den nya kommersiella formen att fungera, så vi hade helt enkelt inte haft tid att tänka långsiktigt.
När frågan så väcktes över en plastbricka med grillad oxbringa så började vad jag i retrospektiv skulle kalla för ett långsiktigt idéarbete, centrerat kring frågor som ”Vad är Kvartal?”, ”Hur är Kvartal annorlunda?”, ”Vad är det som saknas i medielandskapet?” och inte minst ”Vem är den ideale Kvartalläsaren (eller lyssnaren)?”
När vi någon månad senare sågs för vår årliga julmiddag i mellandagarna, där vi summerar året som gått och blickar framåt mot nästa, så hade en plan börjat ta form. Vi ritade faktiskt upp den på en bit papper där och då, och sedan dess har vi jobbat stenhårt och långsiktigt varje dag för att förverkliga den. Allt blir givetvis inte exakt som man tänkt sig, men i stora drag är det nya Kvartal som vi nu står redo att visa för världen (eller i alla fall för Sverige) ganska precis vad vi satte upp som mål då.
Ni som läst så här långt vet säkerligen att vi redan har genomfört stora förändringar den här hösten. Vi har gått från 15 till 25 anställda, mångfaldigt ökat antalet fördjupande textpubliceringar, börjat med daglig nyhetsrapportering, flyttat till nya lokaler och lanserat en helt ny teknisk plattform med en ny visuell identitet, inklusive nya typsnitt och en ny logotyp.
Men det är bara början. I morgon måndag markerar starten på vad vi betecknar som den riktiga lanseringen av det nya Kvartal. Här är det som kommer att hända:
Nya profiler till Kvartal
Som de flesta av er nog märkt så har vi i höst introducerat en helt ny kategorisering av journalistiken. I stället för att följa den gamla papperstidningslogiken med bilagor och vinjetter som ”debatt”, ”kultur” och ”reportage” så sätter vi den personliga avsändaren – eller profilen som vi valt att kalla det – i centrum. Vi försöker därmed leva som vi lär och lämnar till dig som läsare att tänka själv och dra dina egna slutsatser om vad det är för typ av text du tagit del av.
Vi tror att den här strukturen är mer transparent och samtidigt att den kommer ge plats åt en större mångfald av röster och perspektiv: Ni har redan fått bekanta er med en rad nya profiler i höst men de närmaste två veckorna kommer ni att få lära känna betydligt fler.
Både nya och befintliga profiler styr över sina respektive profilsidor på Kvartal. Du hittar exempelvis alla mina artiklar (och poddar, om jag skulle vara med i några) på kvartal.se/luddehellberg.
Och det här är viktigt: Det jag skriver i mina texter är mina uppfattningar – inte Kvartals. Samma sak gäller för alla våra profiler. Det här kommer ta ett tag för vissa att vänja sig vid, men det är vår övertygelse att det är hög tid att göra upp med den gamla föreställningen om att alla journalister som arbetar på en och samma redaktion alltid håller med om det som publiceras i tidningen, och alltid står bakom ”tidningens linje”. Jörgen kommer skriva mer om detta i sitt nyhetsbrev på torsdag – och samtidigt berätta hur vi gått tillväga för att välja profiler till det nya Kvartal.
”Tankar” och ”Händelser”
En annan stor förändring är att vi introducerar flera nya funktioner på Kvartals plattform (både på sajten och i appen). Den första av dem, som vi kallar för ”Tankar”, släpper vi idag. En ”tanke” är en möjlighet för Kvartalprofiler att posta kortare textinlägg i anslutning till våra artiklar och poddar. Från och med nu kommer alla som är profiler (och som därmed har en egen profilsida) alltså att kunna posta korta analyser, inspel eller reflektioner i anslutning till alla texter och poddar som publiceras på Kvartal. Inom kort kommer vi också att bjuda in er som är prenumeranter att delta i diskussionen med profilerna, men mer om det i ett senare nyhetsbrev.
”Tankarna” kommer att synas direkt i vårt förstasidesflöde, på profilsidorna och även inne i själva artiklarna och poddarna. I samband med att den här artikeln läggs upp på förstasidan så kommer jag samtidigt att publicera den allra första ”tanken” på Kvartal, i anslutning till artikeln. Gå till Kvartals förstasida och se själv!
Om några dagar kommer det också att dyka upp ett nytt fält i toppen av Kvartals sajt och app, som vi kallar för ”Händelser”. Det här blir en möjlighet för er som tar del av Kvartal att scrolla igenom det som publicerats på ett nytt sätt, vilket kommer att skapa bättre överblick och ge en snabbtitt på vilka artiklar och poddar som kommit de senaste dygnen. Håll utkik efter profilernas ansikten i toppen av skärmen den kommande veckan.
Våra poddar får ny kostym
Kanske inte den mest omvälvande förändringen, men vi är superstolta över den nya grafiska formen och den nya musiken som vi har tagit fram till Kvartals poddar. Vässa både öron och ögon i morgon och under resten av veckan. (Och fler poddnyheter kommer lite längre fram!)
Med denna episka cliffhanger tänkte jag nu lämna er att avnjuta en riktigt fin söndag. Egentligen finns det bara en sak att tillägga innan jag själv ska försöka göra detsamma. För något som vi lade stor tankemöda på under den där bbq-lunchen och de följande månaderna, Jörgen och jag, var just att försöka definiera vem som egentligen är den ideale Kvartalkonsumenten: Vem vill vi allra helst nå med Kvartals journalistik?
Håll utkik på stan. Och låt följande fråga marinera och resonera i ditt inre:
Är du i själva verket en vit kanin?
Skribent

