När barnen fick makten i den nazistiska skolan
Publicerad
4 May 2022 17:00
Lästid
10 Min

Adolf Hitler inspekterar Hitlerjugend år 1933, en organisation som konkurrerade med den tyska skolan om barnens uppmärksamhet. Foto: Mary Evans Picture Library /TT
Många har en bild av den nazityska skolan som auktoritär och sträng. Men i själva verket var den normlös och nästan anarkistisk, skriver forskarna Johan Wennström och Gabriel Heller Sahlgren.
Presenteras av
Just nu!
1 månad gratis
Ingen bindningstid

Alla artiklar
Alla poddar
Kvartals app
Reklamfritt
Redan prenumerant? Logga in här
Genom att klicka på knappen godkänner du Kvartals villkor och policy
Skribenter
- JW
Johan Wennström
Johan Wennström är fil. dr i statsvetenskap och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN). Han medverkar regelbundet som skribent på Svenska Dagbladets kultursidor och som gäst i Veckopanelen. Han är tillsammans med Magnus Henrekson aktuell med boken Dumbing Down: The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System — and How to Reverse the Trend (Palgrave Macmillan 2022).”