Sverigedemokraterna är för närvarande större än alla andra partier tillsammans på Facebook. Det visar en kartläggning av de svenska riksdagspartiernas genomslag som gjorts av Kvartals samarbetspartner Breakit. Med data från Crowdtangle, Facebooks eget analysverktyg, kommer Breakit varje vecka fram till valet att visa vilka partier som lyckas bäst i sociala medier. Den första analysen fokuserar på Facebook.

Läs mer eller följ granskningen på Breakit.se.

Förra veckans nyhetsflöde dominerades av bilbränderna i Göteborg, vilket också blev en brandfackla in i den svenska valrörelsen. Sverigedemokraterna, som länge haft allra störst engagemang bland partierna i sociala medier, gick framåt ytterligare.

“Den 9 september gör vi Sverige tryggt igen”, skrev partiet med en bild på brandkaoset på parkeringen.

“Annie Lööf och Centerpartiet vill låta bilbrännare jobba hos polisen. Är det ett straff eller en belöning?”, skrev SD också, med hänvisning till ett förslag som presenterades av Centerledaren Annie Lööf 2016.

Totalt nådde Sverigedemokraternas Facebook-sida drygt 204 000 interaktioner under vecka 33. Det är fler än vad alla andra riksdagspartier fick tillsammans. 

Siffrorna nedan speglar det totala antalet interaktioner (reaktioner, kommentarer och delningar)

Det är också ett ovanligt stort genomslag för Sverigedemokraterna. Varken sett till den senaste 30-dagarsperioden, eller det senaste året, har SD haft sådan dominans. Facebooks algoritm fungerar på så vis att den senaste tidens engagemang ger en skjuts som kan hjälpa partiet under de kommande veckorna.

 

Förutom bilbränderna var det klassisk SD-retorik som engagerade mest. Sverigedemokraternas mest framgångsrika uppdatering var ett klipp från Expressens partiledardebatt, där Jimmie Åkesson ställde asylinvandring mot exempelvis funktionsnedsatta barn.

Alternativ för Sverige

“Det är till nästan hundra procent ett parti bestående av dem som vi inte vill ha med. Vi kallar det ‘Alternativ för sparkade'”. Så sade Jimmie Åkesson tidigare i år om förre SDU-ordföranden Gustav Kasselstrands nystartade parti Alternativ för Sverige.

Hur det går exakt för partiet är svårt att veta. Sammanslagna mätningar från Svensk väljaropinion redovisar ett stöd på 2,6 procent för “övriga”, det vill säga alla partier som i dag står utanför riksdagen. På Facebook har Alternativ för Sverige fått en stor skjuts den senaste veckan. Partiet hade det tredje högsta engagemanget på Facebook, när det jämförs med riksdagspartierna och Feministiskt Initiativ.

 

Alternativ för Sverige lanserades den 5 mars i år, och budskapet har till stor del kretsat kring att invandrare ska tvingas att lämna Sverige. Över 28 000 Facebook-konton delade partiets uppdatering om bilbränderna.

Detta är en uppseendeväckande aspekt av Crowdtangles data – den mest spridda uppdateringen från ett politiskt parti i Sverige förra veckan kom från en nystartad rörelse som få bedömare har tagit på allvar.

Vad betyder siffrorna?

Man ska inte övertolka siffror från sociala medier: Engagemang kan köpas via annonser, och flera plattformar har problem med falska konton och trollfabriker. Men några saker går att skönja ur siffrorna.

# Flera stora partier, som Socialdemokraterna, har svårt att nå ut.

# Någon vecka tillbaka fick klimatfrågan större genomslag, efter sommarens skogsbränder och extremväder. Med bilbränderna sopades klimatfrågan effektivt bort i termer av genomslag i sociala medier.

# Bilden av ett Sverige med stora problem tycks vara framgångsrikt på Facebook. Det gör att partier med det narrativet i sin verklighetsbild lyckas väl.

# Stigmat kring SD har avtagit. Det var inte många år sedan människor var rädda för negativa sociala konsekvenser om de kom ut som SD:are. Nu delas inte bara SD:s material friskt, utan även uppdateringar för det extrema Alternativ för Sverige.

Läs mer eller följ granskningen på Breakit.se.