Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant pÃ¥ Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
|

Håll koll på siffrorna i samhällsdebatten

Foto: Mihai Blanaru / Mostphotos
Av Robert Ã–stling | 28 augusti 2018
ProfilLästid 7 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Kan ekonomin bÃ¥de krypa och gÃ¥ som tÃ¥get? Kan skattesänkningar följas av bÃ¥de högre och lägre skatteintäkter? Det beror pÃ¥ hur man räknar. Robert Östling, docent i nationalekonomi, guidar Kvartals läsare till siffror att ha koll pÃ¥ inför valet. 

Sifferexercisen som flimrar förbi i högt tempo i valrörelsens snabba TV-sända debatter kan lätt bli övermäktig bÃ¥de för deltagarna själva och den väl insatta Ã¥höraren. En aspekt som gör det särskilt svÃ¥rt att hänga med och som skapar bÃ¥de medvetna och omedvetna missförstÃ¥nd är att befolkningen växer. 

Befolkningstillväxten i Sverige drivs till stor del av invandring. Sverige hade under 1980- och 1990-talen en Ã¥rlig befolkningstillväxt pÃ¥ 0,3 procent som ökade till 0,6 procent under 2000-talets första decennium. De senaste Ã¥ren har dock den Ã¥rliga befolkningstillväxten varit över en procent. En procent kanske lÃ¥ter lite, men det har ganska stor betydelse bland annat när man diskuterar ekonomins utveckling. 

Vilket mÃ

¥tt som används har stor betydelse när man jämför med andra länder. Sveriges totala BNP utvecklades som genomsnittet i EU under 2017, medan tillväxten per capita var lägst bland EU-länderna.

Den ekonomiska utvecklingen bedöms vanligen utifrÃ¥n hur bruttonationalprodukten (BNP) utvecklas. BNP är värdet av alla varor och tjänster som produceras under ett Ã¥r. Den snabba befolkningstillväxten innebär dock att total BNP och BNP per person utvecklas ganska olika. När befolkningen växer blir det fler händer och hjärnor som kan producera varor och tjänster, men det blir ocksÃ¥ fler munnar att mätta. Om man vill fÃ¥ en uppfattning om hur det ekonomiska välstÃ¥ndet utvecklas är därför BNP per capita, det vill säga per person, ett bättre mÃ¥tt än total BNP. Det är detta mÃ¥tt som används när det ekonomiska välstÃ¥ndet i olika länder jämförs.  

Det har till exempel framförts att vi har fler polisanställda än på mycket länge. Det stämmer om man räknar med civilanställda. Men rimligen bör antalet polisanställda ställas i relation till befolkningsmängden. I förhållande till befolkningen har antalet polisanställda minskat något sedan 2010.

BNP kan alltsÃ¥ ses som ett mÃ¥tt pÃ¥ den ekonomiska kaka vi alla delar pÃ¥. Under 2017 växte denna kaka med 2,4 procent. Men under 2017 växte även befolkningen med 1,3 procent. Detta innebär att BNP per capita växte med 1,1 procent under 2017. Vilket mÃ¥tt som används har stor betydelse när man jämför med andra länder. Sveriges totala BNP utvecklades som genomsnittet i EU under 2017, medan tillväxten per capita var lägst bland EU-länderna. Detta betyder inte att befolkningstillväxt är dÃ¥ligt för ekonomin, men det kan spela stor roll för bilden av den ekonomiska utvecklingen enskilda Ã¥r. 

Befolkningstillväxten kan ocksÃ¥ ställa till det i andra frÃ¥gor. Det har till exempel framförts att vi har fler polisanställda än pÃ¥ mycket länge. Det stämmer om man räknar med civilanställda. Men rimligen bör antalet polisanställda ställas i relation till befolkningsmängden. I förhÃ¥llande till befolkningen har antalet polisanställda minskat nÃ¥got sedan 2010. Och hur ska vi förstÃ¥ Socialdemokraternas löfte att anställda ytterligare 14 000 personer i vÃ¥rden till 2022? Enligt SCB:s senaste befolkningsframskrivning kommer befolkningen att öka med ungefär en halv miljon till 2022. I dag jobbar 270 000 personer inom landstingen, sÃ¥ om antalet anställda ska öka i proportion till befolkningen behövs ungefär 13 500 fler anställda. All landstingspersonal jobbar inte med vÃ¥rd, men en betydande del gör det, sÃ¥ en stor del av det utlovade 14 000 personerna skulle behöva anställas bara för att behÃ¥lla nuvarande personaltäthet. 

Ekonomisk tillväxt innebär dessutom att många offentliga kostnader ökar, bland annat på grund av att offentliganställdas löner stiger. Vill man bibehålla samma personaltäthet i vård, skola och omsorg krävs därför i stället att skatteintäkterna per person ökar över tid.

Ännu ett fall då befolkningstillväxten skapat missförstånd gäller utvecklingen av skatteintäkterna mellan 2006 och 2014. Alliansregeringen sänkte då flera skatter, bland annat genom att jobbskatteavdragen infördes. Skatteintäkterna som andel av BNP minskade med tre procentenheter, men eftersom befolkningen och ekonomin växte ökade ändå de totala skatteintäkterna under samma period. Men detta gäller bara de totala skatteintäkterna. Med hänsyn tagen till inflation och befolkningsökning sjönk skatteintäkterna per person något. Ekonomisk tillväxt innebär dessutom att många offentliga kostnader ökar, bland annat på grund av att offentliganställdas löner stiger. Vill man bibehålla samma personaltäthet i vård, skola och omsorg krävs därför i stället att skatteintäkterna per person ökar över tid.

Skatteintäkterna hade av allt att döma blivit högre om inte jobbskatteavdragen hade införts. Bedömningarna skiljer sig en del Ã¥t, men en beräkning tyder pÃ¥ att jobbskatteavdragen hade en självfinansieringsgrad ungefär 30 procent. Det innebär om skatten sänks med 1 krona, blir de faktiska skatteintäkterna 70 öre lägre än om sänkningen inte hade blivit av. Det finns även mer optimistiska bedömningar, men mig veterligen ligger alla uppskattningar av självfinansieringsgraden lÃ¥ngt under 100 procent. 

Det är till exempel fullt möjligt att hårdare straff minskar brottsligheten samtidigt som brottsligheten stiger i samband med att hårdare straff införs. Brottsligheten påverkas av ett stort antal faktorer och skärpta straff är bara en av många faktorer som kan påverka brottsligheten.

Men kan då aldrig lägre skatter leda till högre skatteintäkter? Om skatten var 100 procent skulle ytterst få jobba och skatteintäkterna vara försumbara. Detta resonemang ligger bakom den så kallade Laffer-kurvan. Först ökar de totala skatteintäkterna med skattesatsen, men vid någon punkt blir skatten så hög att de totala skatteintäkterna sjunker igen. Det råder ingen enighet om exakt var toppen på denna kurva ligger. Däremot har flera studier dragit slutsatsen att ett borttagande av den så kallade värnskatten på de allra högsta arbetsinkomsterna skulle vara självfinansierande. Värnskatten gör att marginalskatten, det vill säga skatten på den sist intjänade kronan, blir väldigt hög för dem med höga inkomster. Detta minskar arbetsutbudet och ökar incitamenten att undvika skatt, till exempel genom att omvandla arbetsinkomster till lägre beskattade kapitalinkomster. Eftersom de personer som betalar värnskatt har hög lön, minskar skatteintäkterna snabbt när de arbetar mindre.

Befolkningstillväxten må göra det svårare att följa med i den politiska debatten, men den har dock haft en otvetydig fördel. Den har lett till att det nu bor 10 miljoner människor i Sverige, vilket gör det enklare med offentligfinansiell huvudräkning.

Möjligen uppstÃ¥r viss förvirring av att vi i vardagssprÃ¥ket inte alltid skiljer noga pÃ¥ orsakssamband och tvÃ¥ händelser som sammanfaller i tid. Även om skatteintäkterna per person hade ökat efter att jobbskatteavdragen infördes, betyder det inte att jobbskatteavdragen orsakade ökade skatteintäkter. I de flesta fall är vi framför allt intresserade av orsakssamband snarare än om förändringar som rÃ¥kar sammanfalla i tid. Det är till exempel fullt möjligt att hÃ¥rdare straff minskar brottsligheten samtidigt som brottsligheten stiger i samband med att hÃ¥rdare straff införs. Brottsligheten pÃ¥verkas av ett stort antal faktorer och skärpta straff är bara en av mÃ¥nga faktorer som kan pÃ¥verka brottsligheten. 

Befolkningstillväxten mÃ¥ göra det svÃ¥rare att följa med i den politiska debatten, men den har dock haft en otvetydig fördel. Den har lett till att det nu bor 10 miljoner människor i Sverige, vilket gör det enklare med offentligfinansiell huvudräkning. Detta är användbart för att orientera sig bland partiernas utspel, i synnerhet i tider dÃ¥ en politisk satsnings betydelse ofta mäts i hur mÃ¥nga kronor den belastar statsbudgeten med. 

Mycket grovt avrundat kan man tänka pÃ¥ 10 miljoner svenskar som hundra Ã¥rskullar med 100 000 personer vardera. Det är ungefär 50 Ã¥rskullar som är i arbetsför Ã¥lder (18-67), sÃ¥ grovt räknat ingÃ¥r 5 miljoner i arbetskraften. BNP uppgÃ¥r i runda slängar till 5 000 miljarder och den offentliga sektorns utgifter till lite mindre än hälften, grovt avrundat 2 000 miljarder. Av dessa 2 000 miljarder är det knappt hälften som dyker upp i statsbudgeten och resten i kommun- och landstingsbudgetar. 

Statsbudgeten motsvarar därför knappt 100 000 kronor per person. En miljardsatsning motsvarar ungefär en tiondels procent av statsbudgeten eller 100 kronor per svensk. Om man vill kan man i stället slÃ¥ ut detta pÃ¥ den del av befolkningen som arbetar, och i sÃ¥ fall innebär en miljard 200 kronor per person i arbetsför Ã¥lder. 

Redan prenumerant?    
Du har läst en olåst
artikel frÃ¥n Kvartal
Prenumerera för att fÃ¥ ta del av alla texter och poddar frÃ¥n Sveriges vassaste mediehus.
  • Alla artiklar
  • Alla poddar
  • Kvartals app
  • Reklamfritt

Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total!
Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?  
Skapa ett gratiskonto för att lyssna pÃ¥ Kvartals poddar helt kostnadsfritt
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du pÃ¥ vÃ¥rt kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.