Sverige är ett av världens mest HBTQ-liberala länder. Bara tre procent av svenskarna tycker att HBTQ-frågorna utvecklats åt fel håll de senaste decenniet. Det fann Markus Uvell när han undersökte frågan med hjälp av Inizio. Men den opinionen i sig hade inte fått partiledarna att rada upp sig på Pride-scenen med RFSL-flaggor i händerna i fredags – det avgörande har varit ett skickligt lobbyarbete från RFSL.
Bilden har cirkulerat intensivt i sociala medier några dagar. Ledarna för sju av riksdagens åtta partier samt FI står uppradade på scen under Pride-festivalens partiledardebatt, med regnbågsflaggor i händerna. Alla höjer de flaggan, med olika grad av entusiasm. Vissa till synes pliktskyldigt, andra frenetiskt viftande. (Se hela sammanhanget i klippet nedan:)
Bilden har av hånfulla twittrare till höger använts för att illustrera att alla på bilden är av samma skrot och korn, men den illustrerar bäst något annat: det makalöst framgångsrika lobbyarbete RFSL har bedrivit.
Lobbying framställs ofta som något fult, men är en central del av den svenska samhällsmodellen. Organis
ationer eller enskilda företag framför sin syn på aktuella politiska frågor, de politiska beslutsfattarna dömer av frågan utifrån de olika intressen som behöver tas till vara. Demokrati, helt enkelt.
Bland svenska lobbyorganisationer är RFSL i en klass för sig, ingen annan organisation kan uppvisa ett så fullständigt genomslag för sin agenda i politiken. Det är i dag närmast politiskt självmord att ifrågasätta någon nämnvärd del av RFSL:s program. Därför står de där, åtta partiledare och räcker lydigt upp regnbågsflaggan. Alla rättar in sig i ledet. (Även om Kristdemokraternas Ebba Busch Thor i efterhand kritiserat upplägget.)
Hur Jimmie Åkesson – som inte var inbjuden – hade agerat är svårt att veta. Men även SD jobbar aktivt med att förbättra sin HBTQ-profil.
På flera områden ser vi i dag ett slags renässans för konservativa värderingar i Sverige, men HBTQ-opinionen fortsätter att vara radikalt liberal. När jag med hjälp av Inizio undersökt saken har jag kunnat se att endast 3 procent av svenska folket menar att HBTQ-frågorna utvecklats åt fel håll de senaste 10 åren, hela 83 procent menar de utvecklats åt rätt håll.
Men opinionen i sig hade inte fått partiledarna att rada upp sig på Pride-scenen – detta är för de flesta väljare trots allt inga stora frågor. Nej, det avgörande har varit ett mycket skickligt lobbyarbete från RFSL.
Med ett kvartssekel i branschen kan jag konstatera att RFSL i sitt lobbyarbete har gjort allt rätt. Låt mig nämna fem exempel.
För det första att förvandla sig från särintresse till allmänintresse.
Alla intressen är i grunden särintressen, men lobbyisters dröm är att deras sak ska komma att uppfattas som ett allmänintresse. I dag är det i de flesta kretsar inte längre särskilt radikalt att sympatisera med RFSL, tvärtom är det närmast nödvändigt att göra det.
Framgångsrika lobbyister lyckas ”äga” sina frågor, så att ingen annan aktör med trovärdighet kan ge en annan bild av det man arbetar med. Så är tveklöst fallet på HBTQ-området.
Att på detta sätt omdefiniera sin agenda från ett minoritetsintresse till att uppfattas som en grundläggande del av vårt samhälle är en imponerande prestation. Det har inte skett över en natt – RFSL grundades 1952 – men det är icke desto mindre en stor sak.
För det andra att skaffa sig ett aldrig ifrågasatt ”ägarskap” av sitt område.
Framgångsrika lobbyister lyckas ”äga” sina frågor, så att ingen annan aktör med trovärdighet kan ge en annan bild av det man arbetar med. Så är tveklöst fallet på HBTQ-området. När RFSL rankar partiernas HBTQ-politik rapporterar många medier utan problematisering detta som ett objektivt mått på vilka partier som är ”bäst” på området.
Det finns förvisso en kritisk diskussion kring huruvida Pride som arrangemang verkligen representerar HBTQ-personers intressen, en diskussion som intensifierats i takt med att Pride tagit allt tydligare partipolitisk ställning. Men ingen aktör kan ses som ett alternativ till RFSL.
För det tredje att etablera starka fiendebilder.
Sverige är enligt internationella mätningar ett av de länder där befolkningen är allra mest positiv till HBTQ-frågor: nästan ingen tycker som sagt att utvecklingen gått åt fel håll på detta område. Ändå lyckas RFSL etablerade bilden att deras intressen är under attack från mäktiga fiender: rasistiska homofober, religiösa extremister (i praktiken kristna, RFSL verkar mer obenägna att kritisera islam), nynazister etc.
Ett klassiskt problem för framgångsrik lobbying är att man riskerar att uppfattas som så ohotad att beslutsfattarna tappar intresset, därför är det viktigt att kontinuerligt jobba med fiendebilder. Även här lyckas RFSL mycket väl. Samtidigt som organisationens agenda nästan unisont omfamnas har de skickligt satt bilden att de är akut hotade av mörka krafter.
För det fjärde att etablera starka ”ambassadörer” bland partiernas företrädare.
Den som vill bedriva lobbying mot beslutsfattare behöver komma över tröskeln att deras agenda uppfattas som synpunkter utifrån, beslutsfattare måste göra frågorna till ”sina egna”. Det kan t ex vara riksdagsledamöter som engagerar sig för en fråga i kraft av sin egen fackliga bakgrund, sin roll som företagare, som jägare etc.
Alla riksdagspartier har starka företrädare som gjort HBTQ-frågorna till sina och agerar i debatten som ambassadörer för dessa frågor. Att som politiker engagera sig i HBTQ-frågor är förstås inte det samma som att gå i RFSL:s ledband, däremot är sådant engagemang en särskilt stor tillgång för organisationen.
För det femte att rita om den ideologiska kartan.
En skicklig lobbyist behöver kunna se till att den ideologiska kartan successivt ritas om för att passa de framgångar man redan uppnått. Syftet med detta är att permanenta uppnådda framgångar och i praktiken göra det omöjligt att backa från dem. Att flytta gränsen för det politiskt möjliga.
I RFSL:s fall ser vi denna process i hur frågor som för bara ett antal år sedan var omdiskuterade (t ex samkönade adoptioner) nu uppfattas som närmast omöjliga att ifrågasätta. Som sista riksdagsparti verkar nu även SD vara i färd med att byta fot och öppna för att stödja samkönade pars möjlighet att adoptera.
Och medan NRA utövar sin makt främst genom att mobilisera sina medlemmar i val har RFSL nått sina framgångar genom att övertyga beslutsfattare om att deras agenda är den enda anständiga.
På det hela taget kan RFSL betraktas som Sveriges i dag kanske mest framgångsrika lobbyorganisation. Naturligtvis har även t ex näringslivsorganisationer, fackförbund och miljöorganisationer varit mycket framgångsrika i att påverka politiska beslutsfattare. Men jag kan inte påminna mig någon annan organisation som så systematiskt lyckats åstadkomma så stora förändringar hos samtliga riksdagspartier.
Kanske kan man jämföra RFSL:s lobbying med amerikanska NRA, vars arbete varit avgörande för att säkra rätten att äga och bära vapen i USA och etablerat sig som en erkänd maktfaktor.
[donera]
Men inte heller den parallellen håller, i motsats till RFSL är NRA illa sett av många ledande politiska företrädare. Och medan NRA utövar sin makt främst genom att mobilisera sina medlemmar i val har RFSL nått sina framgångar genom att övertyga beslutsfattare om att deras agenda är den enda anständiga.
RFSL har gått från att vara ett radikalt särintresse till att bli en oundviklig del av svensk mainstream. Det är en mycket imponerande insats, som andra aktörer borde dra lärdom av.
Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
Markus Uvell är lobbyist, opinionsanalytiker och författare. Aktuell med boken ”Bakslaget – radikalt etablissemang, konservativa väljare” (Timbro 2018).
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Mediehuset Kvartal AB använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Cookieinställningar”. Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Cookieinställningar” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
ARRAffinity
session
ARRaffinity-cookien ställs in av Azure-apptjänsten och låter tjänsten välja rätt instans som har upprättats av en användare för att leverera efterföljande förfrågningar från den användaren.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
PHPSESSID
session
Denna cookie är inbyggd i PHP-applikationer. Cookien lagrar och identifierar en användares unika sessions-ID för att hantera användarsessioner på webbplatsen. Cookien är en sessionscookie och kommer att raderas när alla webbläsarfönster stängs.
sesamy_kop
1 år 5 veckor
Kaka som används för hålla information om vilka köp som har gjorts. Om inga köp har gjorts är kakan tom.
TiPMix
session
TiPMix-cookien ställs in av Azure för att avgöra vilken webbserver användarna måste dirigeras till.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
x-ms-routing-name
session
Azure ställer in denna cookie för att dirigera produktionstrafik genom att ange produktionsplatsen.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
sp_landing
1 år 1 månad 4 dagar
sp_landing är inställd av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
sp_t
1 år 1 månad 4 dagar
sp_t-cookien sätts av Spotify för att implementera ljudinnehåll från Spotify på webbplatsen och registrerar även information om användarinteraktion relaterad till ljudinnehållet.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_mtruid
1 år 1 månad
Identifieringskaka för Triggerbee. Skapar en session mellan sidvisningar och anslutande sessioner över tid. Du kan läsa mer om vilken data Triggerbee lagrar på deras webbplats (på engelska, svensk maskinöversättning).
fpv_839967
session
Cookie från Triggerbee som håller reda på om detta är den första sidvisningen av ett besök. Lagras endast under sessionen.
fr
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa relevanta annonser genom att spåra användarbeteende på webben, på webbplatser med Facebook-pixel eller Facebook-plugin.
test_cookie
15 minuter
doubleclick.net ställer in denna cookie för att avgöra om användarens webbläsare stöder cookies.
triggerbee_widgets_closed_839967
Upp till 1 år
Cookie från Triggerbee som håller reda på alla kampanjer som besökaren har stängt, så att han/hon inte kommer att se dem igen.
triggerbee_widgets_state_839967
session
Cookie från Triggerbee som lagrar kampanjinriktning, t.ex. antalet sidvisningar för den aktuella sessionen och alla kontrollerade målgrupper.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
yt-remote-connected-devices
session
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt-remote-device-id
YouTube ställer in denna cookie för att lagra användarens videopreferenser med hjälp av inbäddade YouTube-videor.
yt.innertube::nextId
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
yt.innertube::requests
YouTube ställer in denna cookie för att registrera ett unikt ID för att lagra data om vilka videor från YouTube som användaren har sett.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cfruid
session
Cloudflare ställer in denna cookie för att identifiera pålitlig webbtrafik.
_fbp
3 månader
Facebook ställer in denna cookie för att visa annonser antingen på Facebook eller på en digital plattform som drivs av Facebook-reklam efter att ha besökt webbplatsen.
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.
guest_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökaren. Den registrerar om en användare är inloggad på Twitter-plattformen och samlar in information om annonspreferenser.
guest_id_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
guest_id_marketing
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att identifiera och spåra webbplatsbesökare.
muc_ads
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att samla in användarbeteende och interaktionsdata för att optimera webbplatsen.
personalization_id
1 år 1 månad 4 dagar
Twitter ställer in denna cookie för att integrera och dela funktioner för sociala medier och även lagra information om hur användaren använder webbplatsen, för spårning och inriktning.
Redan prenumerant?
Testa Kvartal Total! Första månaden gratis
Ingen bindningstid.
Till erbjudandet
Eller vill du bara läsa denna artikel?
Har du redan ett konto?
Skapa ett gratiskonto för att lyssna på
Kvartals poddar helt kostnadsfritt
Skapa gratiskonto
* Genom att skapa ett gratiskonto prenumererar du på vårt
kostnadsfria nyhetsbrev – avsluta när du vill.