Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Prova Kvartal Total i en månad helt gratis!
Prova Kvartal Total i en månad helt gratis!
Krönika |

Facebooks skruvade version av yttrandefrihet

– Det här är ju inte klokt. Det är ju nästan som i Kina! Journalister sitter och gissar vad storebror tycker är okej och inte.

Det är måndagsmöte på Kvartal och Ola Wong sätter fingret på den känsla av obehag som växer i oss alla som sitter runt bordet: För att nå ut med vår journalistik är vi delvis beroende av ett multinationellt bolag som, med metoder som förefaller helt godtyckliga, ömsom godkänner ömsom underkänner innehåll som vi vill ge en extra skjuts på Facebook i syfte att nå ut till en större publik.

Av Jörgen Huitfeldt | 8 december 2019
Jörgen Huitfeldt är chefredaktör på Kvartal.
ProfilLästid 6 min Skärmläsarvänlig
I korthet
Det kanske är på sin plats att förklara sammanhanget. Alla medier är mer eller mindre beroende av Facebook för att sprida sitt material. Ett sätt att göra det på är att helt enkelt lägga ut innehållet på Facebook som ett vanligt inlägg med en länk till den podd eller text vi har publicerat på kvartal.se. Det finns dock flera hakar. Facebook ändrar fortlöpande sina algoritmer för vad som syns och vem som ser det. Den senaste siffran på hur många av de som följer en sida eller person som faktiskt ser ett inlägg i sitt flöde – så kallad organisk räckvidd – är nere på omkring två procent. Därutöver prioriterar Facebook konsekvent ned innehåll som medför att användaren slussas vidare till webbsidor utanför Facebooks miljö.

Läs mer Visa mindre