Diktatorns tankar bakom normkritiken i svenska skolan
Den store normkritikern och massorna Foto: Shutterstock Editorial/TT
Den normkritik som Skolverket förordar i svenska skolor har rötter i Kinas totalitära diktator Mao Zedongs pedagogiska idéer. Folkhögskoleläraren Therese Malmberg har genomgått flera fortbildningar i normkritisk pedagogik och ser en röd tråd till kulturrevolutionen.
Ta ett steg fram om följande stämmer: Jag kan hålla min partners hand offentligt utan att vara rädd för reaktioner… Mina högtider är markerade som röda dagar i almanackan… Jag har inga funktionsvariationer…
Frågorna ovan är exempel på vad man kan hitta i den normkritiska övning som ofta kallas ”Privilegiepromenaden”. I somras blev den lite av en ”snackis” efter att P4 Radio Gävleborg i sociala medier lagt ut en version av den. ”Privilegiepromenaden” är ett exempel på en normkritisk övning som man kan använda för att öka medvetenhet om privilegier.
Den känslomässiga reaktionen på orättvisa kommer att stimulera viljan att göra ”rätt”.
Enligt Skolverket bör värdegrundsarbetet i skolan ske genom normkritisk medvetenhet. Det ses som viktigt för att motverka diskriminering och trakasserier.1 Jag vill mena att det finns anledning att vara tveksam till det intresse för normkritik som många institutioner, myndigheter, företag och politiker visar. Det handlar inte bara om de normkritiska perspektiven i sig, utan om hur de övningar man använder sig av fungerar.
Den känslomässiga reaktionen på orättvisa kommer att stimulera viljan att göra ”rätt”.
I ”Privilegiepromenaden” startar man vanligtvis utifrån en lång linje brevid varandra. Pedagogen ger deltagarna påståenden som knyter an till privilegier. Om de stämmer in på en så ska man ta ett kliv fram. I slutet av övningen ska man se sig runt för att se hur långt alla har nått – alltså, se hur privilegierad eller marginaliserad man själv är. Efteråt diskuterar man och redogör för hur det känns och hur man tror att ens erfarenheter har påverkat synen på världen. Premisserna här, antar jag, är att när privilegierade personer exponeras för ”avvikande” erfarenheter, så berörs de av detta. Den känslomässiga reaktionen på orättvisa kommer att stimulera viljan att göra ”rätt”. Det leder då till en värld med mindre diskriminering och mer inkludering.
Enligt Janne Bromseth, köns- och sexualitetsforskare som varit verksam vid Genusvetenskapen på Stockholms universitet, växer normkritisk pedagogik ur två centrala ”rötter”. Dels är det poststrukturalistiska perspektiv. Dels är det feministisk och kritisk pedagogik.2 I kritisk pedagogik blir lärande en fråga om hur förtryckta medvetandegör sig om sin situation för att förändra den. Paulo Freire, marxist och professor i pedagogik, är den förmodligen mest kända och inflytelserika inom fältet. Inspirationen till hans pedagogik kom i stor utsträckning från Mao Zedongs pedagogiska idéer. Långt in på 80-talet uttryckte Freire fortfarande sin uppskattning för såväl Mao som den kinesiska kulturrevolutionen.
Politisk gruppdiskussion under kulturrevolutionen (1966–1976). Foto: Mary Evans Picture
Mao utvecklade en egen marxistisk tolkning med konfucianska inslag, enligt professor Joel Spring som forskat i utbildningspolitik. I denna tolkning ansågs handlingarna vara de rätta endast om intentionerna var de moraliskt rätta. Det var inte tillräckligt att ändra de ekonomiska strukturerna utan man behövde också fokusera på kultur och bildning, på rätt tänkande.
Lärande sågs alltså som en dialektisk process där personer blir medvetna om sina materiella omständigheter, varefter de sedan agerar och gör revolution. Därefter reflekterar de över om handlingarna gett önskat resultat och agerar ånyo utifrån sina slutsatser. Denna dialektiska process är ständigt pågående och utan slut.3 Processen är oändlig eftersom borgerliga idéer, medvetna eller omedvetna, ansågs här kunna fortsätta existera även i ett socialistiskt samhälle. De behövde således synliggöras och förkastas gång på gång.
Propaganda genom gruppsamtal
Ledarskapet som förordades skulle vara pedagogiskt snarare än demagogiskt. Dessa tankar återspeglas i Freires pedagogik. Det är inte läraren som har all kunskap och predikar för de förtryckta. Och de förtryckta ska inte anpassa sig till information uppifrån; det var inte propaganda man eftersträvade. Läraren ska systematisera undervisningen så att lärande av varandras erfarenheter blir möjligt. Att tänka kritiskt innebär att man förändrar samhället. Först medvetandegör man sig om förtrycket, sedan genomdriver man förändringen och slutligen gör man sig av med gamla idéer som kan hota den nya ordningen.4
Medborgarna ska fostras till rätt känslor, rätt tankar och rätt åsikter.
Den franske sociologen Jaques Ellul förstod dock de medvetandehöjande samtalen i Maos Kina som just en form av självpåverkande propaganda. Denna propaganda sker alltså inte genom demagogens brinnande tal till passiva åhörare, utan snarare genom hur mottagarna engagerades i gruppsamtal. I samtalen producerade de själva innehållet men det gjordes inom en bestämd ideologisk ram. Varje individ bidrog således till att forma gruppens åsikt medan gruppen hjälpte individen att upptäcka den korrekta riktningen, som Ellul uttryckte det. Agitatorn blev snarare en moderator. Hen bevakade samtalet så att det hela tiden höll sig innanför ramen. En viktig komponent i hur samtalen i Kina genomfördes var just att alla skulle delta aktivt. Genom att offentligt kommentera och uttrycka sina åsikter togs små steg, som inte kunde göras ogjorda, in i ideologin.5
Ta ett steg framåt om följande stämmer: Jag har ett namn som ofta uttalas korrekt av omgivningen…
Alla som inspirerats av kritisk pedagogik är inte förklädda maoister. Och situationen som rådde i Kina kan inte jämföras med den Freire hade i Brasilien eller den vi har idag i Sverige. Inte heller kan normkritik av idag begripas bara genom hänvisningar till dess pedagogiska idéer. Men det finns ett påtagligt problem som levt kvar i den kritiska pedagogiken. Det handlar om hur den luckrar upp gränsen mellan den privata och offentliga sfären. Medborgarna ska fostras till rätt känslor, rätt tankar och rätt åsikter. Och deras handlingar ska i allt bidra till önskvärda samhällsförändringar. I övningar som ”Privilegiepromenaden” ställer man ett urval, ibland högst privata, frågor som politiseras inom den normkritiska ramen. Övningen stärker och normaliserar därmed också de perspektiven.
Deltagarna ska uppleva kris och inse sina privilegier
Det var i början av 00-talet som den normkritiska pedagogiken växte fram i Sverige. Den inspirerades i hög grad av den amerikanska utbildningsprofessorn Kevin K Kumashiros samtida anti-förtryckande pedagogik. Hans anti-förtryckande pedagogik bygger också i stor utsträckning på kritisk pedagogik. Kumashiro menar bland annat att lärande sker genom en kris där den invanda förståelsen rubbas. Detta sker när vi i mötet med andra ser våra egna fördomar. Vi bör känna att den här krisen är önskvärd och utvecklande. Att inse obehagliga saker om hur man själv, om än omedvetet, bidragit till förtryck kan leda till att man sedan agerar skickligare och förändrar samhället.6 Kumashiro menar dock att vi egentligen inte vill utmana våra invanda föreställningar om oss själva:
”Min poäng är att vi kanske motsätter oss anti-förtryckande praktiker därför att de rubbar vårt sätt att tänka om och känna för inte bara den andre utan också för oss själva (…) Skillnad är därför inte bara något som vi ännu inte har lärt oss, utan också något som vi inte vill lära oss, något som vi (undermedvetet) motsätter oss”.7
Att bli medveten handlar om att acceptera den normkritiska diskursen. Eller i alla fall anamma dess jargong. Om du tolkar situationen normkritiskt kan du anses vara medveten. Om du inte gör en normkritisk tolkning, kan din förståelse avfärdas som känslomässig och omedveten bias. Alla slags invändningar kan därmed ses som blott en brist och ett problem hos dig som individ. Du kan ursäktas för att ha varit okunnig, men inte för att sedan välja att förbli okunnig. Du kan ursäktas för att inte ha agerat normkritiskt, men du bör hädanefter sträva efter att agera normkritiskt. Återigen går det att se likheter i analysen med Kina, där en viktig del i arbetet med att omforma landets intellektuella till socialistiska människor var att få dem att uppleva en kris där de kritiserar sina egna och det gamla samhällets fel, för att därigenom uppnå tankereform.
Skolverket (2009) Diskriminerad, trakasserad, kränkt? Barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier, Rapport nr 326/2009, s. 101, https://www.skolverket.se/getFile?file=2164
Bromseth, Janne (2019) “Normkritisk pedagogik. Rötter och fötter”, Normkritisk pedagogik. Perspektiv, utmaningar och möjligheter, Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.), s. 43f
Spring, Joel (2006) Pedagogies of Globalization. The Rise of the Educational Security State, s.28-29, 45-48
Vulovic, Jimmy (2017) Historia, teori och analys, s. 115f
Kevin K. Kumashiro (2009) ”Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen”, Tidskrift för genusvetenskap, nummer 1, s. 23f http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/viewFile/2430/2180’
Therese Malmberg är utbildad folkhögskolelärare och har arbetat inom folkhögskola i över 10 år. Hon undervisar framförallt i svenska, svenska som andraspråk och svenska för invandrare.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Insamlingsstiftelsen Kvartal använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Hantera cookies” Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Hantera cookies” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.