Kvartals nyhetsbrev

Tack!

Välkommen som prenumerant på Kvartals nyhetsbrev.

Skip to content
Kultur |

Den svenska manipulationsindustrin

Från vänster: SVT:s dokumentärchef Axel Arnö, regissören Hogir Hirori och Kenta Gustafsson tillsammans med Janne Halldorf efter att ha hämtat Guldbaggen åt Stefan Jarl för filmen "Ett anständigt liv”, 1979. Foto: Eva Edsjö/SVT/Stefan Jerrevång/TT/Bertil Ericson. Montage: Kvartal.

Politiken, tittarna, ja till och med filmkritiker tror att bra dokumentärer visar verkligheten. Men tunga röster i filmvärlden avfärdar nu sanningskrav. Ola Wong skriver om hur regissören Hogir Hirori ansluter sig till en svensk dokumentärtradition av att blanda fiktion och verklighet. 

Av Ola Wong | 2 juni 2022
Ola Wong är Kvartals kulturredaktör, Kina-kännare och författare.
Lyssna på textenStöd KvartalLästid 8 minSkärmläsarvänlig
I korthet
Lenins sovjetstat ägnade i början av 1920-talet en enorm energi åt att iscensätta historiska händelser i en för kommunisterna smickrande inriktning. Den mest berömda av dessa föreställningar kallades Stormningen av Vinterpalatset och hade 6 000 statister. Den ikoniske regissören och filmteoretikern Sergej Eisenstein gjorde den sedan till en propagandafilm, Oktober (1928). 

Läs mer Visa mindre