När SVT Play för ett tag sedan visade filmen Min pappa Toni Erdmann fick jag lust att se om den. Då lade jag märke till den lilla lagerkransen uppe i hörnet. ”Film av kvinnor” stod det. Det fick bli något annat.
När de öppna dörrarna sparkats in tillräckligt många gånger i salongen förstörs kulturupplevelsen.
Även om jag älskar den tyska komedin så hade jag likt en reaktionär Pokemon redan utvecklats från vidsynt kulturkonsument till Kapten Stofil. Aha! Filmen ingick i en festival med över 50 verk av kvinnliga regissörer och en 14 timmar lång dokumentärserie på samma tema.
Var inte det väldigt likt SR-satsningen Svenska kvinnor som skrivit historia, eller SVT:s egenproducerade serie She composes like a man?
När de öppna dörrarna sparkats in tillräckligt många gånger i salongen förstörs kulturupplevelsen. I stället maler konträra tankar i stil med att du har fyra gånger större chans att få en nybeställning av ett orkesterverk som svensk nu levande tonsättare om du är kvinna; de skulle minsann aldrig våga ha en kvalitetsfestival med Woody Allen och Polanski och borde jag inte bara ge upp och enbart lyssna på Da Capo med Anders Eldeman som aldrig stör mig, och så vidare. Ja, ni hör. Det var helt enkelt upplagt att jag skulle irritera mig till döds på Familjen Bridgerton.
Netflix-serien kan enklast beskrivas som en blandning mellan Downtown Abbey och Sex and the City. Den utspelar sig under 1800-talets början har hyllats på alla förväntade ställen för sin färgblinda rollbesättning. Englands drottning är nu en svart kvinna, likaså utgörs den brittiska societeten till stor del av svarta och asiater. Skådespelare brister ut i feministiska betraktelser som skulle ha varit obegripliga för tvåhundra år sedan.
Förhåller sig till den historiska verkligheten som Steampunk till den viktorianska eran.
Så varför funkar Bridgerton ändå? Första säsongen sågs av 82 miljoner hushåll, mer än någon annan Netflix-serie.
En anledning är att den förhåller sig till den historiska verkligheten som Steampunk till den viktorianska eran. Folk cyklade inte i luften med ångcyklar på 1800-talet.
En illusion fungerar när upphovsmannen från början stenhårt slår fast premisserna till sin alternativa verklighet, och sedan aldrig blinkar.
Alternativt blinkar man oavbrutet, som när en högst anakronistisk behå knäpps upp i en av Bridgertons många heta sexscener mellan seriens löjligt vackra huvudpersoner.
Bild: Netflix
En skicklig artist skapar en värld som verkar exotisk för betraktaren, en klichéfri zon där det ordinära blir extraordinärt. I denna annorlunda värld kan vi se oss själva i karaktärernas konflikter, som Robert McKee skrev i sin bok Story om manusförfattandets konst. En sådan arketypisk berättelse säger något allmänmänskligt om tillvaron i ett unikt kultur-specifikt uttryck.
Kubrick levde i en tid som respekterade genier
Filmregissören Stanley Kubrick menade att vilken historia det än är måste man tro på det man ser. Om historien säger sig utspela sig under en annan tidsperiod är en realistisk tidstypisk atmosfär nödvändig. Den blir falsk annars.
En färgblind rollbesättning hade därför varit omöjlig i Kubricks Barry Lyndon (1975). Hela premissen för den är wie es eigentlich gewesen ist. Filmen om en cynisk klättrares livsvandring tar med en till 1700-talet på ett sätt som ingen annan film har gjort, varken förr eller senare. Varje scen är estetiskt fulländad, som tavlor av William Hogarth (1697–1764). Inomhusscenerna är filmade i skenet av levande ljus, så svagt att skådespelarna var tvungna att sitta blick stilla för att inte bli oskarpa på bild – och det var endast möjligt genom en specialanpassad Zeiss-lins som Nasa hade utvecklat för att ta bilder av månens mörka baksida.
Perfektionisten Kubrick hade turen att leva i en tid som respekterade kompromisslösa genier. Under den feministiska och intersektionella revolutionen som nu omvandlar kulturvärlden ökar kraven på ständigt mer politiska anpassningar.
Om Barry Lyndon spelats in i dag med en färgblind rollbesättning skulle åskådaren i stället för ett historiskt korrekt mästerverk med ett tidlöst budskap om det mänskliga tillståndet fått en politisk korrekt historia som är lika fångad av nutiden som föråldrad i morgon.
En pacifistisk filmmakare fyller varje scen med budskapet ”Krig är ondska”, ända tills publiken får lust att dra vapen.
David Copperfields äventyr och iakttagelser (2019) har fått kritik för att vara just ohistorisk eftersom Dev Patel (som har indiskt påbrå) spelar huvudrollen i Charles Dickens klassiker, medan bägge hans föräldrar i filmen är vita.
Så länge man inte låter politiken ställa sig i vägen för det konstnärliga kan förvisso inkluderande rollbesättning och politiska budskap fungera utmärkt. Wanda Bendjelloul skriver i DN Kultur under rubriken ”Den färgblinda trenden har blivit ett framgångsrecept” att Bridgerton-fansen nu inlett en kampanj för att seriens hunk Regé-Jean Page ska få efterträda Daniel Craig som James Bond (och inte den förhandstippade och likaledes svarte skådespelaren Idris Elba, även känd som asaguden Heimdall i Thor: The dark world).
Ja, varför inte?
Men om du begår övergrepp på konsten blir storyn en illa förklädd predikan. Robert McKee liknar ett sådant didaktiskt berättande vid ”den naivt entusiastiska tron att fiktionen kan brukas som en skalpell för att skära bort samhällets cancertumörer”. En pacifistisk filmmakare fyller varje scen med budskapet ”Krig är ondska”, ända tills publiken får lust att dra vapen. Idag är det rasism som ska bekämpas. I Stiernhielms didaktiska diktverk Hercules (1658) ställdes en ung adelsman i valet mellan fru Dygd och fru Lusta. Den goda viljan och det kontraproduktiva resultatet är det samma genom århundrandena. Som läsare blir man ju direkt mer nyfiken på Lusta som ”tittade fram vtu floret, och half-bare brösten … och puffande, pyste till älskog.” Och det har Bridgertons manusförfattare också förstått.
Skickligt genomfört tantsnusk
Jag stör mig inte på Bridgerton eftersom den inte är falsk mot sina premisser. Bridgerton är kul, skruvad underhållning; ett vackert scenograferat tantsnusk i vitt konstljus. Säsong två håller på att spelas in under våren.
Så länge den inte får kvalitetsstämpel som inkluderande kultur kommer jag att se den.
1, Citaten är hämtade från dokumentären Kubrick om Kubrick, som kan ses på SVT Play till och med den 18 augusti 2021 på denna länk: https://www.svtplay.se/video/30141668/kubrick-om-kubrick?id=K5wB4Ln&position=775
Redan prenumerant?
Du har läst en olåst artikel från Kvartal
Prenumerera för att få ta del av alla texter och poddar från Sveriges vassaste mediehus.
Ola Wong är Kvartals kulturredaktör, Kina-kännare och författare.
Kvartal använder cookies för att förbättra webbplatsen, mäta trafik samt tillhandahålla personanpassad marknadsföring.
Genom att välja “Tillåt cookies” accepterar du vår användning av cookies och samtycker till att denna information kan komma att delas med tredje part. Om du väljer ”Acceptera nödvändiga” använder vi endast de cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion. Läs vår cookiepolicy här.
Insamlingsstiftelsen Kvartal använder sig av cookies och liknande tekniker för att hålla vår webbplats tillförlitlig och säker, för att mäta trafik och prestanda, tillhandahålla personanpassad annonsering samt för att utveckla och förbättra vår webbplats.
För mer information och för att anpassa dina val kan du klicka på ”Hantera cookies” Du kan alltid ändra dina inställningar och dra tillbaka eventuella samtycken genom att klicka på ”Hantera cookies” längst ned på sidan.
Om du vill veta mer om cookies och varför vi använder dem kan du besöka sidan med vår cookiepolicy när som helst och om du vill ha fördjupad information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du besöka sidan med vår personuppgiftspolicy.
Cookies och liknande tekniker som gör att webbplatsen/appen fungerar säkert och korrekt. Webbplatsen/appen kan inte fungera ordentligt utan dessa. Exempel på nödvändiga cookies/tekniker är sådana som används för att utföra åtgärder som du har begärt, exempelvis inställning av dina personliga preferenser, inloggning eller när du ska fylla i ett formulär. Vi använder även vissa nödvändiga tredjepartsfunktioner som kan innebära behandling av din IP-adress, t ex i samband med att vi bäddar in grafik.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Denna cookie, som anges av GDPR Cookie Consent-plugin (cookie-hanteraren), används för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Annons".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Denna cookie används av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och
utveckling".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Cookien sätts av GDPR-cookie-samtycke för att registrera användarens samtycke för cookies i kategorin "Funktionella cookies/tekniker".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookies används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Nödvändiga cookies och övriga tekniker".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Denna cookie ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin.Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Cookies för analys, prestanda och utveckling".
CookieLawInfoConsent
1 year
Registrerar knappstatus för kategorier och status för CCPA (cookie-hanteraren).Det kompletterar primära cookien för denna funktion.
viewed_cookie_policy
11 months
Cookien ställs in av GDPR Cookie Consent-plugin och används för att lagra om användaren har samtyckt till användningen av cookies eller inte.Den lagrar inga personuppgifter.
Cookies och tekniker som gör att det går att tillhandahålla utökade funktioner och individuella inställningar på webbplatsen/appen. De kan placeras ut av oss eller av en tredjepartsleverantör vars tjänster vi har lagt till på vår webbplats/app. Om du inte tillåter dessa cookies/tekniker kan det hända att vissa delar av webbplatsen/appen inte fungerar optimalt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
pll_language
1 year
pll _language-cookien används av Polylang för att komma ihåg det språk som valts av användaren när den återvänder till webbplatsen, och även för att få språkinformationen när den inte är tillgänglig på annat sätt.
Marknadsföringscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
En cookie som används av YouTube för att mäta bandbredd. Bandbredden i sin tur avgör om användaren får det nya eller gamla spelargränssnittet.
YSC
session
YSC-cookien används av Youtube för att spåra visningar av inbäddade Youtube-videor.
Cookies och tekniker som används för att visa innehåll från andra medier, och för att möjliggöra vissa funktioner som tillhandahålls av externa samarbetspartners, i s yfte att stärka vårt berättande och vår journalistik. Exempel på detta kan vara innehåll från sociala medier, ljud- eller videospelare. När vi visar innehåll från andra medier och samarbetspartners kan leverantören av det aktuella mediet samla in vissa data om dig, t ex IP-adress, information om din enhet och vilken sida du har besökt, och använda för ändamål som vi inte kontrollerar.
Cookies och tekniker som används för att ta fram statistik över besök på webbplatsen/appen och information om hur webbplatsen/appen används. Med hjälp av denna information kan vi optimera navigering och innehåll, utveckla våra tjänster och förbättra upplevelsen för dig som användare. Vi använder bl.a. realtidsverktyg för att kunna avgöra vilka nyheter som ska publiceras vid vilken tidpunkt. Andra verktyg, t.ex. Google Analytics, används för att följa och analysera läsandet över tid.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
_ga-cookien används av Google Analytics för att beräkna besöks-, sessions- och kampanjdata. Den används också till att hålla koll på webbplatsanvändningen.Cookien lagrar information anonymt och tilldelas ett slumpmässigt genererat nummer för att känna igen unika besökare.
_ga_G3ZE4N19S6
2 years
Denna cookie används av Google Analytics.
_gat_UA-123515409-1
1 minute
En variant av _gat-cookien som används av Google Analytics och Google Tag Manager för att tillåta webbplatsägare att spåra besökarnas beteende och mäta webbplatsens prestanda. Namnets ändelse (UA- ...) innehåller det unika identitetsnumret för kontot eller webbplatsen.
_gid
1 day
_gid-cookien används av Google Analytics och lagrar information om hur besökare använder en webbplats, samtidigt som den används för att skapa en analysrapport över webbplatsens prestanda.En del av de uppgifter som samlas in inkluderar antalet besökare, deras källa och de sidor de besöker anonymt.
CONSENT
2 years
YouTube använder denna cookie för att registrera anonym statistik för inbäddade youtube-videor.