”Vi är närmare klimatmålen idag än för tio år sedan”
Publicerad
10 Oct 13:00
Lästid
2 Min

Tomas Kåberger intervjuas av Magnus Thorén i Fredagsintervjun. Foto: Kvartal
De ambitiösa europeiska klimatmålen om ”netto-nollutsläpp” av växthusgaser till år 2050 går att nå, trots EU:s stora svårigheter att genomdriva sin klimatagenda.
Det säger den tidigare chefen för Energimyndigheten Tomas Kåberger i Kvartals Fredagsintervju.
Tomas Kåberger är professor i industriell energipolicy vid Chalmers i Göteborg och satt mellan åren 2015 och 2023 i Vattenfalls styrelse. Han berättar i Kvartals Fredagsintervju att trots svårigheterna så talar den snabba utvecklingen inom vind- och solkraft för att målen EU antagit under beteckningarna EU:s gröna giv och ”Fit for 55” är inom räckhåll.
– Ja, det går. Och det framstår faktiskt idag som mycket lättare att göra det än det gjorde för tio år sedan. Det beror främst på att kostnaden för sol- och vindel har fallit så mycket, säger Tomas Kåberger, som tillägger att han också ser en del ”bromsande faktorer”.
– Det handlar om rent tekniska svårigheter och organisatoriska problem. Men också rent politiska, säger han till Kvartals Magnus Thorén.
Jag får ibland känslan av en slags teater kring de här utsläppsmålen; att de flesta experter och insatta politiker i någon mening vet att det inte är rimliga rent tidsmässigt?
– Ja, det är riktigt att det finns en tendens hos många att vilja skjuta på målen.
Tyskland förbundskansler Friedrich Merz har börjat pressa EU att överge målet att nya bilar ska vara utsläppsfria från år 2035. Det funkar inte om Tyskland ska ha någon bilindustri kvar, menar han?
– Det är en intressant konflikt. För talar du istället med biltillverkarna i Europa, så är ju de inte motståndare till de här kraven, säger Tomas Kåberger.
”Oriktig beskrivning” av von der Leyen
För att nå klimatmålen satsar EU idag stora belopp på att stödja framväxten av en ”vätgasekonomi” där grön vätgas, som inte bidrar till koldioxidutsläpp, ska användas för allt från ståltillverkning till energilagring i elnäten och för att driva bussar, flyg och tåg. Men hittills har arbetet gått trögt, trots enorma subventioner, vilket fått kritiker att varna för att vätgassatningen är en återvändsgränd.
Tomas Kåberger säger att han med åren tvärtom snarare blivit allt mer positiv till grön vätgas, och han tror att den kommer att spela en viktig roll.
Men han håller samtidigt inte med EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen som häromåret påstod att EU:s vätgasekonomi ”blomstrar”.
– Det går mycket långsammare än så. Det är en oriktig beskrivning att vätgasekonomin blomstrar, säger Tomas Kåberger.
– Problemet är att det är för tidigt att börja producera vätgas från el i alla de delar av världen där du fortfarande producerar el från fossila bränslen.