Regeringen presenterar statligt stöd för ny kärnkraft
Publicerad
Idag 08:30
-
Regeringen meddelar att staten ska kunna gå in med både ekonomiskt stöd och delägande i ny kärnkraft. Beskedet presenterades under en pressträff i Visby på torsdagen.
-
”Det här är ett historiskt beslut”, säger statsminister Ulf Kristersson (M). Han uppger att staten avser att samarbeta med företaget Videberg Kraft AB kring satsningen på ny kärnkraft.
-
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) säger att regeringen har förändrat energipolitiken med fokus på att bygga ut fossilfri baskraft. ”Vi har lagt om energipolitiken och skapat en ny modell för statligt stöd och statligt delägande i ny kärnkraft”, säger Busch.
Vad tycker du?
4
Relaterat innehåll





