Danmark skickar värnpliktiga till Grönland

Publicerad

Idag 16:38

  • Danmark kommer att skicka värnpliktiga till Grönland för att stärka den militära närvaron i Arktis. Det säger landets nye försvarsminister Jeppe Bruus i en intervju med TV2.1”Vi behöver fler personer som har kunskap om att verka på Grönland och i Arktis,” säger Bruus.

  • De första värnpliktiga väntas anlända redan i slutet av juli. Enligt försvarsministern är syftet att ta ett större ansvar för säkerheten i Arktis.

  • Beskedet kommer efter att USA:s president Donald Trump vid flera tillfällen sagt att Grönland borde tillhöra USA.

Vad tycker du?

1

Relaterat innehåll