Kvartal Logotyp
  • Hem
  • Utforska
  • Profiler
  • Poddar

Artiklar

Upptäck

  • Poddar

  • Artiklar

  • Profiler

  • Utforska

  • Skjutningar

Om Kvartal

  • Kontakt

  • Prenumerera

  • Kundtjänst

  • Jobba på Kvartal

  • Tipsa oss

© Mediehuset Kvartal AB

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jörgen Huitfeldt. Kontakta redaktionen.

Personuppgiftspolicy

Villkor för användarkommentarer

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer presenterar Johan Åhlander

Invandringen har tiltat politiken åt vänster

Nya väljare ger ny politisk inriktning.

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer presenterar Johan Åhlander

Invandringen har tiltat politiken åt vänster

Nya väljare ger ny politisk inriktning.

Magnus Alselind-avatar

Magnus Alselind presenterar Robert Okpu

Svenske schackmästaren som utmanar synen på begåvning

Med autism – och hinder bortom schackbrädet.

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Framtiden hotad för världens största mediearkiv

Allt fler medier blockerar Wayback Machine.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Tidigare dömd 17-åring åtalas för straffvåldtäkt och mordstämpling

Åtalet: Stampade rånoffer på huvudet.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Migranter köper bevis på homosexualitet – för asyl

Avslöjas i granskning av BBC.

Nathalie Rothschild-avatar

Nathalie Rothschild

Så gick New Yorks puls upp i cannabisrök

Staden som aldrig sov är nu full av trötta stoners.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

16 Apr 20:47

Kände likadant när jag var i Prag för nått år sen. Där får man inte sälja cannabis i butik, men man för sälja nån form av Frankenstein-röka där, som jag förstår det, syntetisk cannabis sprutas på thc-fri cannabis för att då göra det lagligt. Butiker som säljer det och fula t-shirts med blad på ligger överallt. Svintråkigt. Att göra sitt rusmedel till sin personlighet känns som en dålig idé.

10

Göran Fröjdh

Reporter

•

16 Apr 21:26

Jag tycker det är intressant – som Nathalie är inne på – att cannabis sedan 1960-talet setts som en symbol för frihet, liberalism och progressivitet i USA. Vietnamkrigsdemonstranter, hippierörelsen, grupper som Grateful Dead och komikerduon Cheech & Chong; för alla dessa och många fler blev en feting symbolen för uppror mot etablissemanget. Idag, när cannabis är tillåtet i ”nöjessyfte” i runt hälften av USA:s delstater (oftast demokratstyrda) undrar jag om den kopplingen fortfarande är lika stark? Anses det fortfarande progressivt att röka på, eller finns det även MAGA-stoners?

7

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson presenterar Amir Vafa

Vänstern har ingen egen lösning för Iran

Moralisk kullerbytta.

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Miljödebatt urartade – publik buade ut L- och M-politiker

”Miljöorganisationerna långt vänsterut.”

Tankar

Staffan Dopping

Poddredaktör

•

14 Tim

Här framstår det som om den ”inhyrda” moderatorn inte agerade när delar av publiken betedde sig pöbelaktigt. Varför utser man en moderator som inte gör sitt yttersta för att stävja sånt här?

0

Anna-Karin Wyndhamn-avatar

Anna-Karin Wyndhamn

”Jag vill inte ansvara för döda släktingar jag inte har någon koppling till”

Vem ska ta hand om familjegraven? Det undrar veckans brevskrivare.

Tankar

Göran Fröjdh

Reporter

•

Igår 17:43

Mina närmaste ligger begravda i en mindre stad 50 mil bort. Jag umgås sällan med de få vänner som bor kvar och ”åker hem” ytterst sporadiskt. Eftersom jag var endabarn är gravskötseln förvisso inget större problem; kyrkogårdsförvaltningen rensar ogräs och planterar någon blomma för någon tusenlapp om året. Samtidigt kan också jag fyllas av ett visst vemod när jag blickar framåt och inser att ingen kommer efter mig. Jag är fullt frisk (tror jag) och har förhoppningsvis många år kvar, men horisonten är inte längre oändligt långt borta. Det känns sorgligt att ingen längre kommer att veta vem Axel, Anna, Berit och Gunnar var när jag själv inte är här; Min bullrige morfar, min mysiga mormor, min excentriska mamma och trofasta pappa kommer att lämna historien för gott när ingen längre finns kvar som kan berätta om deras tid på jorden. Så länge jag finns kvar betalar dock jag gladeligen för deras sista vila. (Det här blev ju rätt deppigt så här på en fredagkväll, inser jag. Sorry!)

1

Anna-Karin Wyndhamn

Författare

•

Igår 13:26

Traditionerna kring sista vilan förändras. Färre väljer egen gravplats. Fler väljer asklund eller anonym minneslund. Många gravplatser sägs upp innan gravrättstiden sägs upp, eftersom de efterlevande inte har tid eller lust att sköta om gamla släktingars gravar. På sikt kommer kyrkogårdarna att ändra utseende. Veckans brev återspeglar detta skifte. Vad tycker du om det?

5

Linda Shanwell

Reporter och redaktör

•

Igår 17:41

Det finns något talande i hur snabbt en grav kan bli en fråga om ansvarsfördelning. Jag har förståelse för brevskrivarens situation, men samtidigt skaver det att människor som levt ett helt liv så lätt reduceras till en praktisk och ekonomisk fråga. Istället för att det självklara är att ta hand om platsen, blir det en diskussion om vem som ska betala vad.

0

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Berggren om vapenvilan: ”Ett dåligt avtal”

Gjorde Trump en Taco?

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

8 Apr 08:43

Ronie Berggren lyfter något som är kraftigt underrapporterat: hur det här kommer att påverka relationen inom NATO. USA:s medverkan är helt nödvändig för NATO:s existens. Att även tidigare varma NATO-anhängare i USA nu börjar resa tvivel om USA:s engagemang, borde få alarmklockorna att ringa hos alla som stödjer försvarsalliansen. 

16

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer presenterar Fredrik Charpentier Ljungqvist

Europeisk integration i barnafödande

Vi föder barn i allt mer likartat mönster.

Tankar

Göran Fröjdh

Reporter

•

6 Apr 19:09

Problemet blir kanske inte akut inom de närmsta åren, och vi som närmar oss ålderdomen kan säkert se fram emot Elon Musks robotar i hemtjänsten. Men siffrorna pekar ju på att vi – hallänningar, svenskar, européer – kommer att dö ut inom en inte alltför avlägsen framtid om trenden fortsätter. Om ChatGPT räknar rätt – och om vi bortser från att invandring kan komma att dra upp snittet – kommer den sista svensken att checka ut om mellan 1 000 och 1 200 år. (Då har för övrigt den siste koreanen varit död i mer än 500 år.) Lite sorgligt är det allt.

20

Henrik Höjer

Redaktör

•

6 Apr 18:11

Sverige börjar bli som andra europeiska länder – även i barnafödande. Det är vi som har varit de konstiga, men nu är vi snart normala.

0

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Strandhäll försvarar Ramberg om Mujahedin

”Högerextremens trollarméer.”

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

12 Apr 08:19

Det är såna här gånger, och den här typen av ofiltrerade lördagskonversationer som jag påminns om hur extremt mycket bättre X/Twitter blivit sedan Elon Musk tog över plattformen. Var annars hittar du ett rakt och stundtals hetsigt samtal, men fortfarande (oftast) respektfullt, mellan en fd minister och en av Sveriges främsta journalister? Ingen godtycklig censur gjorda av anonyma åsiktspoliser. Istället faktakoll av X:s medlemmar själva via gruppanmärkningar (något även Elon Musk råkat ut för). Det är också en påminnelse om hur statliga mediejättarna SVT och SR valt att lämna och istället satsa på Kinakontrollerade TikTok och Facebook, där SVT och SR kan styra över kommentarsfälten. Bäst såklart är det ju dock att diskutera här på Kvartal (måste såklart få in lite sales pitch 😎).

13

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

12 Apr 06:04

För den som vill veta mer om Folkets mujahedin rekommenderar jag vår artikelserie om dem från tidigare i år. Del 1: https://kvartal.se/erikhogstrom/artiklar/exilgrupp-i-albanien-vill-ta-makten-i-iran/cG9zdDo3MzI1MA Del 2: https://kvartal.se/erikhogstrom/artiklar/folkets-mujahedin-borjade-likna-en-sekt/cG9zdDo3MzM3Mg

4

Jörgen Huitfeldt-avatar

Jörgen Huitfeldt presenterar Ola Källqvist

När demonstrationsrätten blir gränslös

Förmår staten fortfarande upprätthålla en begriplig ordning i det offentliga rummet?

Jörgen Huitfeldt-avatar

Jörgen Huitfeldt presenterar Jens Ganman

Public service – som gjort för att missbrukas

SVT 2034: En Nils Holgersson-resa i limousin och plommonstop.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

17 Tim

En mångfald av starka och privatägda medier är självklart det bästa skyddet mot totalitära böjelser från politiker.

17

Nathalie Rothschild

Poddproducent

•

13 Tim

Det vore intressant att undersöka hur många svenskar som vore villiga att frivilligt betala för public service, precis som för diverse streamingtjänster som Netflix o s v. Jag skulle prenumerera. Skulle du?

16

Ola Wong-avatar

Ola Wong presenterar Jonas A Eriksson

Välkommen till bristens tid 
– räkna med ransonering

Han varnar för farlig stagflation.

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

EU:s nya åldersapp hackades direkt

Von der Leyens id-lösning sågas av experter.

Magnus Alselind-avatar

Magnus Alselind

DN och SR: Ju större hot, desto viktigare blir de

Vapnet i debatten som tappar kraft.

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

Igår 11:52

Det här stycket i Magnus text är särskilt intressant: ”För både Benkö och Wikforss används V-Dem för egna syften – för att stärka traditionella mediers roll respektive varna för politiska motståndare i en svensk kontext. Att Daniel Andersson i sin nya bok Lögnare – om infiltreringen av Sverigedemokraternas informationsavdelning – använder Åsa Wikforss som rättesnöre och återkommande hänvisar till henne om riskerna för okontrollerad informationsspridning, säger något om hur denna berättelse reproduceras.” Det visar på det cirkulära kretslopp som finns inom media, forskning och politik.

8

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer

Intern kritik mot V-Dem: ”Överdrivet och onyanserat”

Toppforskare varnar för alarmism.

Tankar

Ludde Hellberg

Vd

•

Igår 05:41

Senaste månaden har jag hört flera svenska mediechefer ta till brösttoner om att ”den fria journalistiken aldrig varit viktigare” och samtidigt ”aldrig mer hotad” när demokratin rullas tillbaka världen över, med utgångspunkt i V-Dems demokratiindex. Ska bli intressant att höra om dessa mediechefers tongångar nu blir lite lugnare när Henrik Höjers fria journalistik visar att det nog inte är riktigt så illa ställt i världen. Något säger mig att de kommer missa att läsa den här artikeln.

21

Ola Wong

Redaktör

•

Igår 08:04

Intressant artikel! Är det rimligt att vikta USA och Indien så tungt pga folkmängd? Hur man än vänder och vrider på det så har USA och nedgången där nog en särställning för demokratin i världen. USA gick in i första världskriget för att, som Wilson sa ”make world safe for democracy”. Under Trump har landet inte längre ambitionen att sprida demokrati och mr och har slaktat stöd till aktörer som Radio free Asia och Voice of America – samtidigt som demokratins fiender massivt rustar upp, militärt och i informationskriget. Lackmustest blir valen framöver. Att diktaturer ”sminkar upp sig som demokratier”, som det står, är väl dock inte något nytt. Minns vad DDR stod för. Kinas enpartistsat presenterar sig idag som en form av överlägsen demokrati, och det sker en form av val även där (noga kontrollerade av partiet).

5

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

Igår 07:04

Påminner om min text i ämnet för några veckor sen. Hollywood kanske inte hade så rätt den här gången heller alltså? https://kvartal.se/erikhogstrom/artiklar/har-hollywood-ratt-om-att-trump-ar-en-diktator/cG9zdDo4MjUzOA

0

Nathalie Rothschild

Poddproducent

•

Igår 14:44

Staffan I. Lindberg står fast vid att det faktum att 2024 års val i USA ”skedde rätt juste” är enda anledningen till att landet fortfarande räknas som en demokrati. Det här slogs fast i V-Dems rapport, enligt vilken USA har gått från att vara en liberal till elektoral demokrati. I sådana länder hålls “regelbundna, fria och rättvisa val, men brister kan finnas i liberala rättigheter och institutionell kontroll”. Det är svårt att komma på något demokratiskt land med noll sådana brister. Självklart finns dem även i USA. Och på det stora hela skyddas fortfarande grundläggande fri- och rättigheter där. Det finns oberoende medier, demonstrationer är vanligt förekommande, politiska budskap finns att skåda i folks fönster och på bilar i form av skyltar och dekaler och klistermärken…. Men i V-dems demokratiindex rankas USA 51:a, efter till exempel Ghana, Jamaica och Sri Lanka. Rimligt?

0

Widar Andersson

Skribent

•

17 Tim

Demokrati är ett välkänt slagträ i den politiska, akademiska och mediala samhällsdiskussionen. Som artikeln i Kvartal visar så är hög utbildning, globala erfarenheter och forskningsinriktning inte några helt effektiva vacciner mot dumheter och tendensiösa överdrifter. I sammanfattning är det ack så populärt att blanda samman demokrati med sina egna uppfattningar. Viljan är utbredd att utpeka sig själv och de man håller på som ett slags demokratiska garanter i jämförelse med andra vars åsikter och politiska tendenser man ogillar. Ett svart hål i debatten är insikter om demokratins behov av en världspolis som visar sig ha förmågan att när det behövs slå till hårt mot massmördande diktaturer med global terror på programmet. USA har tidigare räddat stora delar av mänskligheten från kommunism och nazism och tar nu ett stort ansvar för att slå ner islamismen. Någon viktigare insats för demokratins grunder och för människors livschanser har inte gjorts på mycket länge. Det bör uppskattas.

0

Jörgen Huitfeldt-avatar

Jörgen Huitfeldt presenterar Stefan Holgersson

Strukturella åtgärder först – innan mer pengar pumpas till polisen

Har okritiskt godtagit önskemål om ständigt höjda anslag.

Magnus Alselind-avatar

Magnus Alselind presenterar Robert Tjernberg

Rätt av Svenska kyrkan att gå med i Stora klimatmarschen

När skapelsen skadas måste kyrkan stå upp, skriver Robert Tjernberg.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

MP: Sverige har ställt om för långsamt

Vill använda skattepengar på elbilssubventioner.

Tankar

Göran Fröjdh

Reporter

•

16 Apr 14:25

MP:s föreslagna elbilsstöd skulle kosta statskassan tiotals miljarder årligen. Norge, som ofta brukar hyllas som en förebild i sammanhanget, har gått miste om mellan 600 och 700 miljarder i uteblivna skatteintäkter på grund av landets frikostiga elbilssubventioner (inte för att det drabbar någon fattig). De allra flesta bedömare är eniga om att elektrifiering och elbilar är framtiden och förr eller senare kommer omställningen att ske oavsett stöd. Frågan är då om det är värt att lägga 20, 30 eller 50 miljarder om året för att snabba på övergången några år?

4

Magnus Thorén

Programledare

•

16 Apr 10:52

Leder Iran-krisen till en djup energikris i Europa framåt sommaren (vilket såklart långt ifrån är säkert) är Mp inte så dåligt positionerat med val-fokus på strängare omställning. Man kan sedan anse vad man vill kring vägen dit, och om subventioner till elbilar eller ökad inblandning i bränsle är rätt. Men budskapet att klippa ”fossilberoendet” kommer fler väljare kunna tänka sig att skriva under på i ett krisartat läge. Tror jag.

23

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

16 Apr 10:39

Pubquiz med MP låter ändå lite kul, vilka kommer gå?

8

Christer El-Mochantaf-avatar

Christer El-Mochantaf

Rapporten fick regeringen att agera – men håller den?

Var verkligen Arbetsförmedlingen bättre?

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Massanmäld och utslängd från Facebook

Så lätt är det att bli portad permanent.

Tankar

Matilda Berg

Reporter

•

15 Apr 15:18

Märkligt ändå att en italiensk Facebook-grupp med syftet att lägga ut smygfotade lättklädda eller sexuella bilder för kommentarer — ”Mia moglie”, som vi skrev om nyligen — fick existera ostört i över fem år, med över 32 000 medlemmar.

6

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Lagercrantz försvarar nya boken: ”Finns inga gränser”

Kritiska röster från släkten – gynnar bästsäljaren.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

15 Apr 19:06

Det är sjukt att Olof Lagercrantz fortsätter att dominera den offentliga debatten från graven. Jag trodde att journalister och proffstyckare levde i dagens diskurs och snabbt förpassades till det obskyra. Det vore kanske dags att OL fick det öde han förtjänar nu över 20 år efter döden

24

Matilda Berg

Reporter

•

16 Apr 04:14

Jag tycker verkligen om den här intervjun! Svåra frågor — ett svårt projekt David Lagercrantz tagit sig an, onekligen. För mig var Olof Lagercrantz den fantastiska ciceronen som guidade mig genom Konrad, Joyce och Proust. Och En liten bok om konsten att läsa och skriva tror jag var avgörande för valet att läsa litteraturvetenskap — mer så än att det var min egen pappas ämne. Hans kulturgärning borde få leva vidare trots politiska stolligheter och, som det visar sig, kvinnohistorier. Människa och verk …

1

Henrik Höjer

Redaktör

•

16 Apr 08:27

Intressant intervju! Men hur mycket ska man peta i solkiga familjehistorier? Jag tänker att i de flesta familjer och släkter finns det händelser som säkert kan beskrivas på olika sätt. Som för vissa är detaljer, och som för andra är vändpunkter i livet…

0

Federico Moreno

Reporter

•

16 Apr 08:53

Jag är glad att David Lagercrantz och Johan Lönnroth ville problematisera den här svåra genren. Efter att ha läst ”Intränglingen” kan jag konstatera att den är mycket läsvärd. Johan Lönnroth har, som jag nämner i texten, också skrivit om sin mor, i ”Mamma: en bok om Ebba Lagercrantz Lönnroth.” Om ett högt begåvat kulturbarn (barnbarn till Riksdagens talman Hugo Hamilton). Trots dåtidens patriarkala ordning och att hon blev lämnad efter att ha fött fyra barn tog hon akademiska examina och blev hjälpklasslärare. Men visst är det en svår balansgång: Att skriva om de som inte kan tala längre, än mindre försvara sig. David Lagercrantz har ett manus av sin far som utgör berättelsens ram. Det är spännande att få blicka in i andras liv via deras minnen. Men hur sanna är våra minnen? Vissa händelser är förstås ren fakta– men annat kan förvandlas till fiktion i vårt sinne, påverkat av hur vi själva utvecklas, våra känslor och de nya perspektiv som tidens gång ger oss av det som varit.

3

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Pinsamt för S

Taffligheten lika slående som återfallsfrekvensen.

Tankar

Linda Shanwell

Reporter och redaktör

•

14 Apr 19:21

Jag tycker inte att det behöver vara ett problem eller något pinsamt att en anställd på Socialdemokraternas partikansli begärt ut handlingar anonymt. Förmodligen finns det fler, både inom S och andra partier, som gör samma sak. Att partier granskar varandra och tipsar journalister om missförhållanden är i grunden något positivt.

9

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Så krossade han Orbán i sociala medier

Gick runt de regeringsvänliga kanalerna.

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Så granskades MÄN av myndigheten: ”Googlat”

”Vi har inte tillgång till annat.”

Tankar

Anna-Karin Wyndhamn

Författare

•

14 Apr 15:36

Jag är ingen vän av Jämställdhetsmyndigheten, men fick en smula hopp när Lise Tamm tillträdde. Hon markerade ett skifte i uttolkningen av jämställdhet: bort från den postmoderna hypnos som i många avseende blurrat till könsbegreppet och kidnappat analysen. Nu verkar tjänstepersonerna tagit på sig de gamla teoriglasögonen igen och det är business as usual. Deppigt. Vågar man föreslå att lite projektstöd sparas för en jämställdhetsintegrerad grundkurs i hur man trålar internet? Alla på myndigheten behöver gå den.

12

Göran Fröjdh

Reporter

•

14 Apr 19:41

Jämställdhetsmyndigheten delar ut bidrag på upp till 100 miljoner årligen och har runt 130 anställda. Vad sägs om att göra om en av dessa tjänster och till utredare och anställa en person med ansvar för att bakgrundskolla bidragsansökningar? (Och om nu det ekonomiska utrymmet saknas för att säkerställa att bidragspengar inte hamnar i fickorna hos antisemiter och islamister, är ChatGPT ett bättre alternativ än Google.)

0

Federico Moreno

Reporter

•

16 Apr 10:03

Jämställdhetsmyndigheten har hört av sig efteråt via mejl. Man skriver att granskningen har skett även via ”juridiska databaser, artiklar, essäer, podcaster och sociala medier.” Enhetschefen var häromdagen tydlig med att myndigheten inte har alla resurser för att granska fullt ut och att regeringen bestämmer vilket arbete den ska utföra. Jag blir nyfiken på att ta reda på mer om hur myndigheten arbetar och vilka behov som finns.

0

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Kronprinsens uppmaning: Hjälp oss bilda partier

Reza Pahlavi höll tal i riksdagen.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Dousa: ”Vi storstädar just nu biståndet”

Kraftig nedskärning och villkorade pengar.

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer

Fler vill byta kön – men de mår inte bättre för det

Enligt ny finsk studie.

Tankar

Henrik Höjer

Redaktör

•

13 Apr 09:15

Detta är ju en rätt tung studie. Med rätt obekväma resultat. Jag känner flera unga människor som lider av vad jag i brist på bättre kallar ”könsförvirrning”. De tror att de inte har någon kön alls eller att de har ”fel” kön. Jag gissar att vi kommer se tillbaka på detta på samma sätt som vi ser tillbaka på saker som ”förträngda minnen”, ”apatiska barn” och liknande. Men jag kan ju förstås ha fel. Eller vad tror ni?

2

Anna Axfors

Författare

•

12 Apr 20:10

Intressant studie. Dock tänker jag att det är ganska naturligt att må dåligt även efteråt – inte som att människor med könsdysfori automatiskt blir lyckliga bara för de genomgår könskorrigering.

4

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Så planerar Trump att straffa Nato

Kan flytta trupp till ”pålitliga” alliansländer.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Vad gör JD Vance i Ungern?

Riskerar loserstämpel som Murre.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

10 Apr 17:19

Tycker den principiellt frågan är intressant. Jag håller med om att det är rätt töntigt och troligen riskfyllt för Vance att kampanja för Orbán. Men, när det sker helt öppet, är jag inte så säker på att jag ser några problem med att politiker kampanjer för systerpartier i andra länder. Det är just öppenheten som känns viktig här, och där är Vance i alla fall ett föredöme.

10

Federico Moreno

Reporter

•

10 Apr 18:27

Ja, JD Vances stöd till Orbán är nog betydligt mer betydelsefullt och symboliskt än Demiroks besök var i Georgia. Men även mer väntat och självklart, eftersom Vance har en förkärlek för ytterhögern. Inför tyska valet mötte han AfD och kritiserade tyska partiers motvilja att samarbeta med högernationalisterna som använt nazistiska slogans i valkampanjer.

4

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Vem är SVT:s ”slägga” Frans Timmermans?

SVT svarar på frågor om dokumentären.

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

10 Apr 10:48

Det som är mest anmärkningsvärt i hela kråksången är inte ens dokumentären i sig. Utan SVT-chefen Karin Ekmans krönika där hon kritiserar Ebba Busch försatt Busch kallade SVT:s politiserade frågor för politiserade. Själv rasar SVT mot politiken när SD vill bjuda in SVT till kulturutskottet och tjuter som en stucken gris om ”armlängds avstånd” mellan politik och public service. Men själv har Ekman uppenbarligen inga problem att blanda sig i politiken.

8

Göran Fröjdh

Reporter

•

10 Apr 09:38

Timmermans och 2030-sekretariatet utgör bara en liten del av det klimatindustriella komplex som drar in miljarder av skattebetalarnas pengar; AP-fondernas misslyckade investering av pensionspengar i Northvolt är ett talande exempel men det finns många fler. I fallet med Timmermans, arkitekten bakom EU:s klimatlag, använde han alltså miljarder av EU-medel till så kallad ”astroturfing”, dvs att fejka ett folkligt krav på tuffare miljölagstiftning. Jag tror knappas att SVT missat denna nyhet om ex-kommissionären i stället varit chef för ett oljebolag.

4

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Trumps utbrott mot högerprofilerna

”De har en sak gemensamt – låg IQ.”

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

10 Apr 06:23

Två namn i Trumps närhet att hålla koll på den närmaste tiden: JD Vance och Tulsi Gabbard. Vance har Tucker Carlsons son Buckley bland sin personal och har tidigare varit god vän med Tucker. Säkerhetstjänstchefen Tulsi Gabbard. Gabbard är en känd/ökänd isolationist och från början medlem i Demokraterna. Snacket i Washington DC är att hon förbereder sig för att kandidera som independent i kommande presidentvalet. Gabbard kommer förmodligen hålla tand för tunga tills hon har en kandidatur redo. Samma gäller Vance. Skulle Vance sparka Tuckers son blir det å andra sidan tydligt ställningstagande mot Tucker och kompani.

3

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Segertippad – men vem är Orbáns utmanare?

Fidesz-avhopparen leder stort inför valet.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

”Sent ska syndaren vakna”

M-ministrar sågar S om språkkrav.

Tankar

Payam Moula

Chefredaktör på Tiden

•

7 Apr 18:53

Tyvärr urvattnades regeringens språkkrav till den grad att de knappast förtjänar att kallas just krav. Krav på språktester ströks, och i stället föreslås en ordning där äldreomsorgen ”ska arbeta för” att personalen besitter en relevant nivå i svenska språket. I praktiken innebär detta att kommuner fortsatt kan anställa personal med allvarliga brister i svenskan och därefter hänvisa till att man arbetar för att dessa brister ska åtgärdas. Jag hoppas innerligt att regeringen inte gör om samma misstag i barnomsorgen, utan där faktiskt inför tydliga språktester och reella språkkrav.

13

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Uppgifter: Irans nye ledare medvetslös

Har inte synts till sedan han utsågs.

Erik Högström-avatar

Erik Högström presenterar Marcus Svensson

Orbáns fiende – prästen som döpte hans barn

Från mentor till motståndare.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Varför tar regeringen regionernas vårdnota igen?

KD: Kommer driva förstatligande av vården i valrörelsen.

Tankar

Pelle Zackrisson

Reporter

•

8 Apr 12:09

Varje sommar är det samma sak. Regionerna har svårt att lösa bemanningen och semestertiderna. Frågan är varför det landar i att staten ska skjuta till mer medel när det är regionernas ansvar. Det blir en form av omyndigförklarande av regionerna, underkännande av deras agens. Förnyar frågan om att lägga ner regionerna, eller åtminstone se över hur skattefinansieringen sker.

6

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Tidöpartierna skrotar straffrabatten: ”Måste kosta”

Livstid blir möjligt för upprepade våldtäkter.

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Tesla får köra själv i Nederländerna

Kan snabba på ett godkännade i Sverige.

Tankar

Anna Axfors

Författare

•

15 Apr 12:59

Låter lite trist att ha en självkörande bil men ändå behöva ha full koll och inte få göra något annat under resan! Då verkar det mer stimulerande att köra själv…

2

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer

Ny podd i Kvartal

Henrik Höjer intervjuar gäster om vetenskap, historia och samhälle.

Tankar

Henrik Höjer

Redaktör

•

14 Apr 07:05

Efter att ha gjort cirka 20 Fredagsintervjuer och 50 avsnitt av podden ”Opinionen just nu” inleder vi denna nya podd, som jag hoppas ska hjälpa oss att förstå oss själva och vår samtid. Jag ser fram emot fler gäster i den fina Kvartal-studion!

9

Jesper Andersson-avatar

Jesper Andersson

Finansierad aktivism
– eller forskning?

Konstnärliga forskningen har fått en kvarts miljard de senaste åren.

Tankar

Ola Wong

Redaktör

•

13 Apr 06:57

Jag rekommenderar Bogdan Szybers egen Kvartalessä i ämnet: https://kvartal.se/olawong/artiklar/nagra-tankar-om-akademiseringen-av-konsten/cG9zdDoxMTU1Mw

11

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

13 Apr 05:33

Kan man se Afrostar Galactica någonstans? Är det någon som har gjort det? Tänk om den är bra.

11

Göran Fröjdh

Reporter

•

13 Apr 19:28

Höjde lite på ögonbrynen åt att Vetenskapsrådet alltså använder peer-reviewprocessen för att granska själva ansökningarna, men sker inte detta med det slutliga resultatet? (Och i vilka vetenskapstidskrifter publiceras forskningen i fråga?)

1

Erik Högström-avatar

Erik Högström presenterar Armin Firouzbakhsh

Pahlavi är den ende som kan leda Iran

Han har legitimitet, erfarenhet och konkreta visioner.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

13 Apr 08:09

Det har pratats mycket om Reza Pahlavi den senaste tiden. Som utomstående har det inte varit helt lätt att förstå hur man ska se på honom. Är han en samlande kraft eller en presumtiv diktator? Åsikterna har spretat mycket. Vi bad två personer på olika sidor om den debatten ge sina bästa argument för eller emot honom. Läs gärna båda och tänk själva.

11

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Därför var svenska män farligare för kvinnor 1970

Tydligt mönster bakom minskat våld.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

9 Apr 05:43

Detta förstärker ytterligare det som gör gängbrottsligheten så grotesk, nämligen att den sker i en kultur av – i övrigt – ganska kraftigt minskat våld.

5

Jörgen Huitfeldt-avatar

Jörgen Huitfeldt

Valet blir ännu en folkomröstning om SD

Något samlat vänsteralternativ kommer inte att finnas.

Tankar

Widar Andersson

Skribent

•

14 Apr 18:12

Jörgen Huitfeldts analys är präktigt glasklar. Socialdemokraterna går till val som ett eget alternativ. Som man alltid gjort; förutom 1928 då man kraschade i armkrok med kommunistpartiet och 2010 då man kraschade i armkrok med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Får Kristersson majoritet med SD så är saken klar. Vid ett oklart valresultat har Socialdemokraterna chansen att få till en mittenregering. Ser vi till sakfrågorna så är det två alternativ som är fullt möjliga. Och varför skulle Socialdemokraterna satsa på något annat än något som är fullt möjligt? Däremot är jag inte lika säker som Huitfeldt på att sakfrågorna kommer att ta extra stryk av regeringsfrågans position i valrörelsen. Sakfrågorna är här för att stanna. Även om en linje i valrörelsen blir en tvekamp mellan Magdalena Andersson och Sverigedemokraterna så kommer sakfrågor om kriminalitet, bensin, extremister, elpriser, invandring och annat att spela roll. Magdalena Andersson och Jimmie Åkesson är ett slags sakfrågor.

23

Payam Moula

Chefredaktör på Tiden

•

14 Apr 19:12

En rimlig analys som jag i stort delar. Det bör dock påpekas att regeringsfrågan lär få stor betydelse i valrörelsen inte enbart av nödvändighet, utan också därför att M (och i viss mån L) aktivt önskar det. Under lång tid har de velat exploatera oppositionens oenighet samtidigt som de strävat efter att framstå som enade. S hade länge intresse av att tona ned regeringsfrågan. Men när M kallar till pressträff och deklarerar att SD ska tilldelas inflytande och poster i proportion till sin storlek, vilket innebär nästan hälften av ministerposterna, vore det ett politiskt tjänstefel att inte använda sig av det. M hade kunnat avvakta, vilket de länge gjorde, för att i stället fokusera på sakpolitiken. Men de valde en annan väg, som de tror gynnar dem. Jag är inte säker på att S sörjer deras vägval.

5

Erik Högström-avatar

Erik Högström presenterar Nahid Persson Sarvestani

Reza Pahlavi är inte min ledare

Saknar demokratisk kultur.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

13 Apr 08:09

Det har pratats mycket om Reza Pahlavi den senaste tiden. Som utomstående har det inte varit helt lätt att förstå hur man ska se på honom. Är han en samlande kraft eller en presumtiv diktator? Åsikterna har spretat mycket. Vi bad två personer på olika sidor om den debatten ge sina bästa argument för eller emot honom. Läs gärna båda och tänk själva.

3

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Nervöst inför nattens Artemislandning

Oron: Värmeskölden kan gå sönder.

Tankar

Staffan Dopping

Poddredaktör

•

11 Apr 11:52

Det här är faktiskt nervöst, och den där branta kurvan mot atmosfären – i närmast obegripliga hastigheten nära 40 000 kilometer i timmen – innebär förstås att det är en rysare. Att det är en chansnivå 19 på 20 att det går väl är inte tillräckligt för att få ner pulsen på mig.

1

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Busch: Iran fortfarande hot mot Sverige och världen

Kommer få konsekvenser för Europas gasförsörjning.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Kanadensiska politikerns ordsallad: ”MMIWG2SLGBTQQIA+”

”Final boss of woke.”

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

9 Apr 20:07

Hennes bergsäkra uttal av MMIWG2SLGBTQQIA+ är sjukt imponerande.

8

Pelle Zackrisson

Reporter

•

9 Apr 19:37

17 bokstäver. Jag skulle vilja säga ”svårslaget”. Men då lär en ytterligare slutboss dyka upp och trumfa. 🙂

5

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Rubio samlar Israel och Libanon – första samtalen sedan 1993

Första högnivåmötet sedan 1993.

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer

Därför har jag varit i USA för sista gången

Så skär världspolitiken in i mitt liv.

Tankar

Ludde Hellberg

Vd

•

9 Apr 19:31

Jag ser som vanligt fram emot min nästa USA-resa, oavsett vem som är president. En gång när jag blev ställd mot väggen för att jag tycker om att resa dit så frågade jag personen hur det känns att åka på solsemester till en militärdiktatur vars rättsvårdande myndigheter ser åt andra hållet när gamla gubbar öppet har kärleksrelationer med småpojkar? När jag tänker efter var det där nog sista gången min fru tog med mig på en parmiddag 😅

16

Luay Mohageb

9 Apr 20:22

Minns en resa till USA 2011. På JFK blev jag utvald för en ”random security check”. Blev eskorterad till väntrummet där det satt massa personer som inte såg ut som Staffan Dopping. Fick sitta i 40 minuter i ett förhörsrum som 15-åring med en uniformerad polis som förhörde mig om mina planer. I Frankfurt 2016, på väg till JFK, sprang jag och min dåvarande tjej till gaten med reell risk att missa flyget. Efter oss kom en man från Homeland Security. Han sa att han tyvärr måste ställa frågor om vilka länder jag besökt de senaste åren. Stressat svarade jag att jag inte besökt Irak, Syrien, Somalia eller Iran och att jag absolut inte skulle begå ett terrordåd. Till slut lät han oss gå och vi hann innan gaten stängde. Det var tur att han inte var intresserad av att ställa frågor till min svenska flickvän.

4

Federico Moreno

Reporter

•

9 Apr 18:17

Enda gången jag besökt USA var 2022, i San Francisco, där jag träffade släktingar till mina barns mamma. Hennes gammelmormor utvandrade dit från Halland under den stora emigrantvågen. Sista dagen besökte jag ett konditori som sålde prinsesstårtor (jag älskar tårta). När jag frågade personalen hur det kom sig att de sålde ”princess cakes” ryckte de på axlarna och påpekade att de var ett italienskt konditori: ”Same continent.” Jag hade aldrig varit särskilt nyfiken på att vistas i USA. Ofta får vi mer information om Oregon än om Åmål, vilket ger mig en viss mättnadskänsla. Men har man möjligheten att resa, så bör man ta den. Nu möter jag allt oftare amerikaner som lämnat USA, på grund av en inskränkt demokrati och känslan att landet är på väg åt fel håll. Henriks kusin måste få tillbaka sitt svenska medborgarskap – allt annat vore skandal. Jag hoppas att bägge snart kan sitta och snacka över några öl, kanske en GT, både i Sverige och i ett mer anständigt USA.

10

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

9 Apr 18:12

Så oroväckande exempel på algoritmernas tortyr. Alla tänkande människor fattar ju att en journalist på svenska Kvartal inte är iransk agent, men riskfritt med ett automatiskt avslag om vissa rutor är ifyllda.

4

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

SD: Sparka Anne Ramberg – ”elitistisk extremism”

”Räcker inte med svala markeringar.”

Erik Högström-avatar

Erik Högström presenterar Ted Bergqvist

Jag är ledsen farfar, jag kommer aldrig rösta på S

Då kommer det gå åt helvete för Sverige

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

12 Apr 14:48

Ted Bergqvist skriver något som jag tror att många kan relatera till. Min farfar växte upp i Lappland med en kommunistisk far. Han berättade att han en gång besökte ett socialistiskt möte. Där sa någon: ”den knutna nävens politik är det enda rätta”. Då sa han att han övergav den politiska vänstern.

2

Jörgen Huitfeldt

Chefredaktör

•

12 Apr 16:32

En intressant och välskriven släktkrönika. Men en sak skaver lite grann. Om S verkligen vore så usla som texten gör gällande – varför röstade nästan en av tre malmöbor på partiet i förra riksdagsvalet? Väljarna är ju inte dumma. Tiderna förändras och partierna också. S har väl varken varit bättre eller sämre än konkurrenterna på att försöka hitta en position i takt med samtiden. Partiet presterar ju opinionsmässigt bäst i hela Europa med siffror som exempelvis de danska och tyska socialdemokraterna bara kan drömma om. Förklaringen till det skulle jag gärna se exempelvis Widar Andersson skriva om.

35

Widar Andersson

Skribent

•

13 Apr 06:52

Intressant artikel av Ted Bergqvist. Och Ted är knappast unik. Bara mellan riksdagsvalen 2006 och 2014 lämnade runt 140 000 S-väljare partiet för att rösta på SD. Totalt fram till våra dagar handlar det om cirka 200 000 väljare. Långt ännu fler har lämnat Moderaterna för att gå till SD. Lite kort sagt är förklaringen att ganska många av de konservativa väljarna som tidigare röstat på andra partier har bytt till SD. En betydelsefull förklaring till varför S så sällan – både före och efter SD:s inträde på Helgeandsholmen – på allvar har utmanats om regeringsmakten av de borgerliga är oenigheten på den borgerliga kanten. Hade de borgerliga haft liknande känsla för det borgerliga ”partit” som på S-sidan så hade det nog varit minst oavgjort när det gäller statsministerår sedan rösträtten och framåt. Reinfeldt/Borg gjorde en stor samlande insats 2006–10. Kristersson/Strömmer har tagit ett jättekliv genom att få in SD i det borgerliga lägret. Men kan de borgerliga hålla ihop?

17

Ola Wong-avatar

Ola Wong presenterar Patrik Stigsson

Pengamaskinen äter kvalitet och skiter lyx

Rebellernas relikskrin såldes för rekordsummor.

Tankar

Linda Shanwell

Reporter och redaktör

•

11 Apr 14:18

Det finns något sorgligt i tanken att dessa föremål köps för att komma i kontakt med en autenticitet som upplevs saknas i samtiden. Kanske säger det också något om vår tid – att det som skapas nu inte kommer få samma laddning eller värde i framtiden.

4

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Teodorescu Måwe: Folkrätten ger diktaturer frikort

Frågade om säkerhetsarrangemang.

Tankar

Nathalie Rothschild

Poddproducent

•

Igår 21:04

Alla med erfarenhet av hotbild och säkerhetsinsatser vet att det är bäst att inte berätta detaljer om säkerhetsarrangemangen och det kan därför vara frustrerande att få frågor om det eftersom icke-svaren tolkas som att man undanhåller något när det faktiskt kan handla om att ett svar kan kompromissa ens säkerhet. Det är så jag tolkar Teodorescu Måwes svar i 30 minuter men det utan att ha någon kunskap om hotbilden, säkerhetsarbetet och donatorn som hon har att göra med. Däremot ombads hon ju inte att redogöra för hur säkerhetsarrangemangen kring henne ser ut, utan frågorna handlade om finansieringen och varför hon inte kan berätta vem som betalar. Hon förklarade att hon inte kan svara för att det skulle kompromissa hennes säkerhet. Så ska man avkräva samma svar av SVT som av dess intervjuperson är det väl just det man ska fråga om – vem betalar och står för SVT-medarbetares säkerhet? Det var dock inte frågan presschefen fick.

2

Magnus Alselind-avatar

Magnus Alselind

Oss Teslaägare emellan

Nye MO skapade sin egen hamburgare.

Erik Högström-avatar

Erik Högström

SD är en bättre arbetsgivare än TV4

Har han gått undercover på Kalla fakta?

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

14 Apr 08:32

Jag vill understryka att detta inte är en sökt vinkel. Det framstår verkligen som bokens huvudsakliga syfte, även om jag har svårt att tro att det är uttalat av författaren. Men kanske ändå, det finns ju ett utbrett missnöje med arbetsmarknaden bland unga journalister. Och jag rekommenderar även Maria G Franckes rätt roliga text om Daniel Anderssons brist på entusiasm: https://www.sydsvenskan.se/kultur/kalla-fakta-avslojade-sds-trollfabrik-nu-kan-du-lasa-gnallversionen/ Vore kul att höra om någon har hunnit läsa boken än, vad tycker ni i så fall? Detta var ju inte riktigt en regelrätt recension, men kan tillägga att boken absolut är för lång och innehåller tyvärr långa stycken som förklarar begrepp som ”fake news”, ”grå propaganda” etc. Där blir det långrandigt och uppsats-känsla. Är man, som jag, medialt överintresserad kan boken vara värd att läsa. Annars har jag svårt att rekommendera.

19

Anna Axfors

Författare

•

14 Apr 10:43

Förstår jag det rätt att han inte får en ordentlig lön av TV4 under tiden han är undercover, utan bara en ”summa” vid sidan av SD-lönen?

7

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Miljonbidragen återupptas till kritiserade MÄN

Efter kritik om antisemitism.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Jonson är i USA – tar han chansen?

En lunch med Hegseth skulle räknas högt.

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

”Rakt in i Islamiska republikens fälla”

Aftonbladet ändrade efter reaktioner.

Göran Fröjdh-avatar

Göran Fröjdh

Ny AI-modell stoppas – är för farlig

Kan missbrukas för cyberattacker.

Federico Moreno-avatar

Federico Moreno

Är Kvartalkritiske MO verkligen oberoende?

Jonas Kanje blir ny medieombudsman.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

8 Apr 18:11

Jag hade inte accepterat en MO som inte var Kvartalkritiker, det hade skadat min självbild 🐰

13

Staffan Dopping

Poddredaktör

•

8 Apr 17:15

Ja, högste företrädaren för pressens självsanerande system är en viktig person – så här passar det bäst med någon som har ett rykte om sig som saklig, noggrann och opartisk och som har byggt förtroende i sitt sätt att agera. Den som är MO brukar också bli en flitig debattör och bollplank i många mediediskussioner, så rollen är så att säga tung. Det ska bli intressant att se hur Jonas Kanje lever upp till kraven på en MO. Det som Federico Moreno berättar antyder att det kan bli en viss uppförsbacke.

31

Magnus Alselind

Redaktionschef

•

8 Apr 18:04

Det framställs som en styrka i kommunikationen kring den nye Medieombudsmannen att den nuvarande, Caspar Opitz, kan återvända till DN som utrikeschef och ställföreträdande ansvarig utgivare – sannolikt med en årslön på ca två miljoner. Men man kan lika gärna hävda motsatsen: att rollen som MO bör vara så fristående att den inte fungerar som språngbräda tillbaka in i samma mediekoncerner. Nu aktualiseras frågan igen med Jonas Kanje, även han från Bonnier News, därifrån Opitz gjort en tur och retur. Samtidigt talar koncernens intäktskung Alexander Lydecker i Dagens Media om de samlade titlarna som en ”kronjuvel” och en ”nödvändig kulturell förflyttning” som ett företag. Opitz jävade ut sig från DN-frågor; Kanje lär göra detsamma från Sydsvenskan/HD – men inte från hela Bonnier News PLUS ALLT, trots utvecklingen. Kanske hade detta varit ett tillfälle att välja en tydligare extern jurist – som Mårten Schultz – för att pröva branschens oberoende, snarare än att förstärka dess inre kretsar.

12

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer presenterar Filippa Mannerheim

Kritiserade en myndighet – då blev jag anmäld

En gräns har passerats.

Tankar

Anna-Karin Wyndhamn

Författare

•

10 Apr 09:07

Jag känner väl igen det Filippa Mannerheim berättar och tror dessvärre att det är ett förfaringssätt som spridit sig också till skolhuvudmän. När jag som förälder kritiserade en skolledning, blev min arbetsgivare kontaktad av kommunens grundskoleförvaltning. Det skedde på ett sätt som inte kan ha haft något annat syfte än att skicka en tydlig signal till mig: priset för din kritik gick just upp. Jag förstår om folk tystnar, men blir ytterst nedslagen av att inse det.

12

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

10 Apr 07:53

Det är otroligt mörkt när representanter för statliga myndigheter använder lawfare som taktik mot kritiker. Det låter självklart med behöver sägas. Man blir oerhört nyfiken på hur man rättfärdigar ett sådant beteende för sig själv.

20

Göran Fröjdh

Reporter

•

10 Apr 14:15

Jag tror att vi skulle behöva något liknande brittiska Free Speech Union, en ideell organisation som företräder mindre bemedlade britter som hamnat i klammeri med myndigheterna för vad de skrivit på Facebook eller fått sparken för att ha uttryckt diverse misshagliga (men fullt legitima) åsikter. https://freespeechunion.org/news/nhs-nurse-of-42-years-faced-losing-her-honorary-queens-nurse-title-aft

2

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer

Vilka är det som ska försvara Sverige?

Ny studie ger svar.

Tankar

Göran Fröjdh

Reporter

•

8 Apr 14:15

Vilka som kallas in till värnpliktstjänstgöring baseras väl i första hand på de mönstringsenkäter som våra 17-åringar skickar in. Så länge inte samtliga kallas in till mönstring utan bara några procent ur varje årskull, blir det väl oundvikligen så att de allra mest motiverade väljs ut i första hand. Frågan är om urvalet sett annorlunda ut om vi kallat samtliga 18-åringar till fysisk mönstring som på min tid?

7

Henrik Höjer

Redaktör

•

8 Apr 13:06

Denna studie inskärper något jag anat under mina besök på olika förband. Dagens värnpliktiga är allt annat än ett tvärsnitt av landets 19-åringar. Läs och fundera. Varför ser det ut som det gör, tror du?

21

Jesper Andersson-avatar

Jesper Andersson

Sju av tio finska journaliststudenter är vänster

En smygfotad bild har orsakat debatt i grannlandet.

Tankar

Jörgen Huitfeldt

Chefredaktör

•

9 Apr 07:23

Det är ändå en elefant i rummet här som förr eller senare kommer att behöva omhändertas: Å ena sidan säger ledande företrädare för journalistkåren att den är en viktig förutsättning för demokratin (vilket jag i och för sig håller med om, eller åtminstone yttrandefriheten och journalistiken som företeelse). Å andra sidan ska publiken sväva i okunnighet om var denna kår som kollektiv står politiskt eftersom det skulle kunna påverka förtroendet. För mig går det inte ihop. Journalistkåren skulle aldrig köpa om en annan yrkeskår, låt oss säga lärare, var enormt dominerad av Sverigedemokrater men å andra sidan skulle påstå att det inte alls påverkar sättet de som lärare utför sitt yrke på. Jag tror att den enda vägen framåt är mer transparens.

4

Matilda Berg

Reporter

•

8 Apr 16:07

Samverkar kanske också med att studenter på journalistutbildning ofta är unga kvinnor? Kommer osökt att tänka på klichén att om man inte är vänster som ung har man inget hjärta — och så vidare…

18

Henrik Höjer-avatar

Henrik Höjer presenterar Erik W. Larsson

Trumps dilemma om invandringen

De arga, vita männen till höger är fortfarande missnöjda.

Ola Wong-avatar

Ola Wong

Det skräckinjagande handelsunderskottet  

Sverige kan användas för att splittra.

Tankar

Magnus Thorén

Programledare

•

7 Apr 11:43

Vem här tänker köpa en BYD eller motsvarande kinesisk bil nästa gång? Motsvarande/bättre kvalitet än BMW eller VW. Betydligt billigare. Med möjlig risk för spionage/infoinsamling/utkonkurrerad EU-industri.

27

Pelle Zackrisson-avatar

Pelle Zackrisson

Redar (S): ”Vi har väldigt språksvag personal i välfärden”

Föreslår nationellt språkkrav.

Tankar

Erik Högström

Fördjupningsredaktör

•

7 Apr 10:37

När man läser GP:s artikel om att 0 av 94 som språktestats för jobb i förskolan klarade testet så förstår man vilken oerhörd utmaning detta är i vissa sektorer https://www.gp.se/politik/hittills-har-ingen-klarat-spraktesterna-till-forskolan.e1fac5f1-49a1-44fc-b29d-7c156a6b527c

14

Matilda Berg

Reporter

•

7 Apr 11:21

När språkkrav inom äldreomsorgen utreddes (utredning kring förskolan pågår och skulle ha presenterats i december) var det en av remissinstanserna som avslog rakt av, nämligen den kommun som först av alla infört obligatoriska språkkrav – Botkyrka. Anledningen? Man hade lagt nivån på motsvarande gymnasiesvenska, vilket Botkyrka kommun uppfattade som orealistiskt. En nivå som alltså Tidö och S är eniga om. Hur ska det egentligen gå till i praktiken?

8